Welke voedingsmiddelen zorgen voor slijtage op je tanden en kiezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1K

Het beste antwoord

"Een zuuraanval of 'zuurstoot' is de schadelijke aanval van bacteriën tijdens en direct na het eten op het gebit. De plak op tanden en kiezen wordt door deze bacteriën omgezet in melkzuur met een lage pH-waarde en kan het tandmateriaal aantasten. Dit oplossen van tandweefsel kan ook gebeuren doordat men zuur voedsel tot zich neemt. Dit proces wordt demineralisatie genoemd.

Enige tijd na het eten zal de zuurgraad zich weer normaliseren en kunnen de opgeloste kalkzouten weer neerslaan in het tandweefsel (remineralisatie). Als binnen die tijd weer iets gegeten wordt, krijgt het gebit niet de kans om te herstellen en kunnen gaatjes ontstaan. Bestaat er eenmaals een gaatje, dan kan dit niet meer door remineralisatie hersteld worden."

Tot zover Wikipedia.

Dus in principe is alles slecht voor je gebit. Het gaat er om hoe vaak je iets eet. Bij (bijna) alles wat je eet ontstaat een zuuraanval op je gebit. Hoe langer je iets in je mond houdt hoe slechter het is. Daarom zijn bijv. lollies en telkens slokjes cola oid drinken zo slecht voor je tanden. Ze worden continue aan de zuren blootgesteld.

Daarom: eet en drink maximaal 7 keer per dag. En eet het liefst alles tegelijk op. Dus liever 1x 4 snoepjes dan 4 over een uur verspreid.

Wat in ieder geval echt veilig is is: water, thee zonder suiker en suikervrije kauwgom met xylitol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Zure sapjes, rookwaar
13 jaar geleden
Zuren. (appel, kiwi, sinaasappel, cola, etc.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet goed gewassen groente waar nog wat zand tussen zit, zoals je bijvoorbeeld bij prei kan hebben.
13 jaar geleden
Naast de zure voedingsmiddelen, kan te hard poetsen ook zorgen voor slijtage. En je kiezen slijten domweg ook van eten op zich, of van bijvoorbeeld langs elkaar schuren (ik had vroeger twee 'vampier'hoektanden, die zijn in de loop der jaren veel minder opvallend geworden omdat de punten zijn afgesleten doordat ze tegen m'n ondertanden aankomen, kan kennelijk weinig kwaad).

Tips: poets niet te hard, een elektrische borstel is wat dat betreft het 'veiligst'. En poets zeker niet direct na het eten en/of drinken van zure dingen, want dan is het glazuur kwetsbaarder. Als je toch vrij snel wilt poetsen, spoel dan eerst je mond goed met water.

En als je je zorgen maakt: vraag advies aan je tandarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zuren(denk aan fruit)
suikers(denk aan lollies)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles met suiker en zuren. Bijv citroen zuur. Dat zit samen met suiker in veel populaire drankjes. Zelfs in bijv cola light. of sinasappelsap

Toegevoegd na 56 seconden:
Ook van gezonde dingen moet je met mate genieten. Als je een doos manderijnen per dag eet is dat ook slecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wijn,zoet zoals marsepijn,chocola,sigaretten en andere rookwaar en andere suikerhebbende voedingswaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slijtage van het gebit door zuren in voeding en dranken

Zuren in voeding en dranken kunnen tanderosie veroorzaken. Zuur zit onder andere in (sinaas)appels, citroenen, grapefruit, kiwi's, vruchtensappen, (light)frisdranken (ook ijsthee), wijn en bijvoorbeeld breezers. Tanderosie is een sluipend proces dat niet gemakkelijk te herstellen is. Het gaat niet alleen om hoevéél zure producten u eet en drinkt. Het gaat vooral om hoe vaak, hoe lang, de tijdstippen en de manier waarop u dat doet. Wanneer tanderosie niet wordt bestreden, kunnen zuren het tandglazuur en vervolgens zelfs het blootliggende tandbeen oplossen.