Werkt ORS nog als het een nacht opgelost in water heeft gestaan?

Ik was het vergeten op te drinken gisteren. Bederven doet het niet dus ik heb het net opgedronken maar werkt het nog net zo goed als wanneer ik het gelijk had opgedronken?

1.5K
Utrecht
een jaar geleden
ORS bestaat uit suiker en wat zout.
Wat zou daar overnacht mee kunnen gebeuren??
Terpstraatje70
een jaar geleden
@Utrecht,
Het bestaat uit iets meer dan alleen zout en suiker.
Er “gebeurd” misschien niks mee, bederven zal het niet. Maar wie weet “verdampt” er iets of oid.
Maar dat is niet het geval?
Antoni
een jaar geleden
ORS, ik moest het even googelen. 'Een oraal rehydratiemiddel, ook wel rehydratievloeistof of oral rehydration solution-preparaat genoemd, afgekort ORS, is een vloeistof die oraal wordt toegediend om bij uitdroging van een patiënt de lichaamsvloeistoffen aan te vullen om zo de vocht- en de zoutbalans in het lichaam weer te herstellen.', volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Oraal_rehydratiemiddel. Weer wat geleerd! Leuk!
Ritsuka
een jaar geleden
Goed doorroeren voor drinken, lijkt mij nog goed hoor.
tinus1969
een jaar geleden
Ors is suiker met zout en lijkt me wel degelijk gevoelig voor bederf.
Het 'werkt' verder alleen bij acute ernstige uitdroging. in amdere gevalken heeft het net zoveel zin als kraanwater.
Utrecht
een jaar geleden
@Terpstraatje70:
Zouten (of glucose) verdampen niet. Productomschrijving van Nutricia Orisel O.R.S.:
Toepassing van Nutricia Orisel O.R.S.:
Glucose-zout preparaat ter behandeling en voorkoming van uitdroging bij diarree.
Voor volwassenen en kinderen vanaf 6 jaar. Ingrediënten van Nutricia Orisel O.R.S.:
Glucose, natriumchloride, trinatriumcitraat, kaliumchloride.
Terpstraatje70
een jaar geleden
@Utrecht , ingrediënten Care Plus ORS:
Care Plus® O.R.S. bevat de volgende ingrediënten: Glucose, Daxtrin, Sodium Chloride, Sodium Hydrogen Carbonate, Acid Citric Acid, Poatassium Chloride, Flavouring, Red Beet Juice Powder Anti-Caking Agent Silicon Dioxide, Sweatner Sucralose, Colour Riboflavin 5’-phosphate-sodium. https://www.careplus.eu/nl/eerste-hulp-op-reis/o-r-s/

Antwoorden (1)

ORS is bedoeld om je vochtgehalte aan te vullen. Daarvoor heb je een hoeveelheid zouten en suikers in dat water opgelost, dat benadert het natuurlijke lichaamsvocht en dat zorgt dat je lichaam dat vocht beter opneemt.
Een nacht laten staan bederft het niet. Maar er kunnen muggen larfjes in hebben gelegd. Als je die opdrinkt, dan overleef je dat overigens ook wel, maak je daar geen zorgen over.

Het is belangrijker om te weten dat die ORS je niet voor niets wordt gegeven: je hebt kennelijk een belangrijk vocht tekort, dat moet je aanvullen. Dus 'vergeten op te drinken' is iets dat je beter niet meer kunt doen... Vocht tekort is een serieuze kwestie.
een jaar geleden
Terpstraatje70
een jaar geleden
Ik heb een stofwisselingsaandoening. Ik heb ondergewicht en droog daarom snel uit. Ik zou idd meer water moeten drinken maar ik ben der zo eentje die dat slecht bijhoudt…
Ik gebruik ook Nutridrink ter aanvulling.