Welke voedingstoffen zitten er in vlees?

Van melk krijg je sterke botten, die wijsheid krijg je vaak mee als kind. Wat 'krijg' je van van vlees? Ik vroeg me af of er ook iets is wat je 'mist' als je geen vlees eet (zoals wanneer je bijvoorbeeld niet of nauwelijks fruit eet je moet zorgen dan je op een andere manier je vitaminen binnenkrijgt).

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

? Het is een bron van eiwitten, vitamines (zoals B1, B2, B6 en B12) en mineralen (zoals zink, ijzer, fosfor en seleen). Orgaanvlees zoals lever is rijk aan vitamine A. Vlees bevat ook vet en nogal wat vleessoorten hebben een relatief hoog gehalte aan verzadigd vet. En in bereidingen met vers vlees, zoals gehakt en worst, en in charcuterie zit vaak ook veel zout.
Vegetariërs krijgen het advies ei, peulvruchten, sojaproducten, noten en pitten te eten. Daarnaast is het goed om groente, brood en andere graanproducten en zuivel te nemen, om tekorten aan eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 te voorkomen.
Toegevoegd op 01 oktober 2021 05:58: tekst
2 jaar geleden
Alle voedingstoffen zitten in vlees; vlees is volledig voedsel en mensen kunnen overleven op een dieet van alleen vlees. Daarvoor is het wel nodig 'het hele dier' te eten, dus ook orgaanvlees (voor diverse vitamines) en juist het vet (als energiebron).
Veganisten (en in iet mindere mate vegetariërs) lopen daarom ook veel risico op tekorten. Vitamine B12 is berucht (omdat er geen natuurlijke plantaardige bronnen voor zijn), maar eigenlijk is vlees/vis/ei/melk een belangrijke bron van vitamines, mineralen, en hoogwaardig eiwit.