Welke chemische stof kan onderin een bakje Houmous Harissa van Jumbo hebben gezeten?

Gisteren proefde ik een vieze zurige smaak in een hap Houmous van onderuit zo'n transparant rond plastic bakje (van die combinatie bakjes bij Jiumbo - 3 bakjes voor 5€).
Zure smaak. Ik heb gegorgeld met melk hetgeen een beetje hielp. Maar vandaag proef ik nog steeds dat zurige soms en heb ik een rauw gevoel achterin mijn keel
(tht datum is over exact een maand dus daar kan het niet aan liggen)
Op de ingrediëntenlijst staan geen augurken. Qua zure zaken wel toegevoegd azijnzuur en citroenzuur dus die lijken verdacht. Maar het zat alleen onderin terwijl de Houmous vast eerst gemaakt is en toen pas in een bakje gespoten werd. Daarbij herkende ik niet de smaal van azijn of citroen. Dus wellicht toch wat anders

Ingrediënten:
Kikkererwten 45,8%, plantaardige oliën (raapzaad, olijf), water, sesampasta, Spaanse peper, 4,2%, ui, zout, knoflook, tomaat, voedingszuren: citroenzuur en azijnzuur, tomatensap, tomatenpuree, koriander, specerijen (komijn, witte peper, karwijzaad), conserveermiddel: E202, verdikkingsmiddelen: E412 en E415.

5 jaar geleden
1.6K
Amadea
5 jaar geleden
Is de houdbaarheidsdatum wellicht verstreken?
Mogelijk veroorzakende ingrediënten zijn: citroenzuur, azijnzuur, E202=kaliumsorbaat, E412=guargom of E415=xanthaangom.
crispy
5 jaar geleden
Kan natuurlijk van alles zijn, maar het lijkt me eerder iets dat helemaal niet thuishoort in voeding. Bijvoorbeeld schoonmaakmiddel dat nog in de vulmachine zat, of iets anders dat bij de productie van die bakjes er in terecht kan komen bij het opstarten van de productie.

Antwoorden (1)

De chemische stof die er in gezeten kan hebben is waarschijnlijk CH3-COOH.
Oftewel azijnzuur.
Mogelijk verpakt in een stukje augurk.