Zijn er mensen die ongeacht hoeveel ze eten nooit dik kunnen worden?

Of kan ieder mens dik worden?

5 jaar geleden
2.1K
fremar
5 jaar geleden
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/waarom-kunnen-sommige-mensen-eten-zoveel-ze-willen-~b7617e10/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+@fremar, dit zou een mooi en duidelijk antwoord geweest zijn.

Antwoorden (4)

In de praktijk wel.

In theorie word je natuurlijk dik als je teveel eet. In de praktijk reageert een gezond lichaam op twee manieren op veel eten:
-Verlies van hongergevoel (soms zo sterk dat eten je gaat tegenstaan), waardoor je stopt met eten.
-Verhogen thermogenese (je innerlijke kacheltje), oa via schildklierhormoon, waardoor je meer energie verbruikt.

Die natuurlijke reacties lijken het best te werken als je enigszins koolhydraatbeperkt eet; eiwit en/of vet stimuleren het gevoel van verzadiging en thermogenese; suiker lijkt het hongergevoel juist te stimuleren.
Aanvulling: Hoeveel je eet en of je er dik van wordt, is deels genetisch/hormonaal bepaald, en deels door wat je eet.
Toegevoegd op 01 maart 2019 09:40: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Met thermogenesis wordt het energieverbruik van de dagelijkse activiteiten (m.u.v. sport)bedoeld.
https://www.hulpbijafvallen.org/c43-afvallen/wat-is-thermogenese/
tinus1969
5 jaar geleden
Thermogenese is strikt genomen niet het energieverbruik voor 'dagelijkse activiteiten', maar gerichte warmteproductie door de lever. De lever kan acetyl-CoA omzetten in warmte zonder productie van ATP, en schilklierhormoon stimuleert dit proces. De hoeveelheid warmteproductie kan dus aangepast worden, zowel aan het voedselaanbod als aan de buitentemperatuur. Mensen die 's winters zonder jas buiten lopen en het niet koud hebben, hebben hoge thermogenese.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Alleen personen met een goede aërobe fysische conditie hebben een grotere thermogenesis in ernstige koude en een groter uithoudingsvermogen.
tinus1969
5 jaar geleden
Het voornaamste wat nodig is voor hoge therrmogenese is veel schildklierhormoon. Thermogenese is niet het gevolg van goede conditie; goede conditie is een voorwaarde - maar via terugkoppeling waarschijnlijk ook een gevolg (je lichaam gaat immers bij thermogenese meer zuurstof verbruiken, dus moet de aerobe capaciteit zo nodig omhoog.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://drogespieren.nl/cardio/anaerobe-en-aerobe-training
https://www.menselijklichaam.nl/algemeen/lichaamstemperatuur/
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDarc, en wat wil je met die linkjes zeggen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat er genoeg bronnen zijn in de Nederlandse taal, en dat je hier en daar de stukjes tekst van de Engelse bron niet goed interpreteert.
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDArc, en waar ben je het specifiek niet mee eens (en met welke argumenten)?
Ja ik kan eten wat ik wil zonder dik( zwaarder )te worden.Maar er zijn ook mensen die wel aankomen als ze iets eten.
5 jaar geleden
Je wordt uiteindelijk wel dik, sommige mensen snel en sommige minder snel
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat sommigen als normaal ervaren is niet de norm voor anderen. Poepen is daar een goed voorbeeld van: ‘normaal’ beslaat een behoorlijk breed spectrum. In veel studies naar dit onderwerp komt naar voren dat dit uiteen kan lopen van drie keer per dag tot driemaal per week. Minder dan 40 procent van gezonde mensen poept iedere dag.
-----

Jazeker, ik ken meerdere mensen die de hele dag flinke hoeveelheden eten en omdat zij een snelle verbranding hebben (meerdere keren per dag een grote boodschap doen) toch niet zwaarder of dik worden. Zij verbranden veel sneller dan de gemiddelde mens die soms niet eens een keer per dag poept.

...ongeacht hoeveel ze eten...
Dat is een niet vaststaande hoeveelheid door een verschil van idee, van waarneming. Wat voor de een veel is, is voor de ander een muizenhap.

...Nooit dik kunnen worden... daarmee wordt een lange periode bedoeld, tot hun overlijden? Hoeveel jaar.. is moeilijk te beantwoorden.

Ja, er zijn mensen die hun hele leven veel eten en slank blijven door een snelle verbranding en
Ja, er zijn ook mensen die veel eten en door nervositeit niet aankomen of door een gezond leven met veel beweging/sport.
Andere mensen zijn niet zo gelukkig en komen om wat voor reden wel aan.