Waarom krijg ik barstende hoofdpijn door de synthetische zoetstof Acesulfaam-K?

Wanneer ik voedingsmiddelen consumeer waar Acesulfaam-K in zit, krijg ik telkens barstende hoofdpijn, hoe komt dit precies? Is daar een verklaring voor?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Acesulfaam-K

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
6K

Antwoorden (2)

Onderzoekers geven wel aan dat acesulfaam-K gevaarlijker kan zijn dan sacharine en aspartaam, twee zoetstoffen die ook bekend zijn omdat ze ongezond voor je zijn. Daarnaast kan acesulfaam-K voor nog meer vervelende kwaaltjes zorgen omdat het met de stof methyleenchloride wordt gemaakt. Zo zou je er onder andere hoofdpijn, misselijkheid, depressies en leverfalen van kunnen krijgen.
3 jaar geleden
Behalve een specifieke overgevoeligheid voor de stof zelf kan het ook liggen aan de (on)zuiverheid van het product. Veel medicijnen en voedseladditieven worden gemaakt in de Oostbloklanden en in China en India. Deze landen staan er om bekend, dat ze niet de meest zuivere producten leveren. Zo wordt bij de productie van Acesulfaam-K het oplosmiddel dichloormethaan gebruikt. Dit is een erg giftige stof (zenuwvergif, dat werkt op de hersenen) die behalve hoofdpijn ook leverfalen kan veroorzaken. Als je er een beetje gevoelig voor bent heb je niet veel nodig van de door de fabrikant in China of India goedkoop ingekochte onzuivere grondstof.