Is dit water nog veilig om te drinken? houdbaarheidsdatum?

Wij hebben afgelopen zomer 3 flesjes met prikwater gekocht en in het dashbordkastje van de auto gelegd. Zojuist kwam ik er achter dat deze er nog in liggen, uiteraard ongeopend en de houdbaarheidsdatum is tot oktober 2024. Echter heeft het er dus wel in de zomer en winter in een auto gelegen. Kan dit water nog gedronken worden?

11 maanden geleden
1.1K
jc54
11 maanden geleden
Ja, dit water kan nog gedronken worden. Mogelijk is de prik er voor een groot gedeelte uit.

Antwoorden (2)

Als de fles ongeopend is, zal dit waarschijnlijk nog wel goed zijn. Ik zou het zelf in ieder geval nog drinken.

Als je de fles opent en je hoort gesis, weet je dat het nog goed is. De prik zal wellicht minder zijn, maar het gesis is een teken van overdruk. Dan weet je ook dat er niet zomaar iets naar binnen heeft kunnen komen (voor de puristen, nee, je weet het niet 100% zeker, maar zeker genoeg om het als drinkbaar te beschouwen).
11 maanden geleden
Het wordt over het algemeen afgeraden om flesjes water te drinken die maanden over de houdbaarheidsdatum zijn. Hoewel water zelf niet bederft, kan de plastic fles na verloop van tijd chemische stoffen afgeven aan het water. Het is het beste om verse flesjes water te gebruiken voor optimale kwaliteit en smaak.
11 maanden geleden