Is het mogelijk om tabletten te nemen die de smaakpupillen wijzigen?

Ik vroeg mezelf af of het mogelijk was om obesitas te bestrijden of simpelweg gewicht te verliezen door de smaakpupillen zodanig te veranderen dat een mens bepaalde dingen niet meer lust. Ik weet wel dat er tabletten zijn met. het tegengestelde effect waardoor je dus meer smaakstoffen gaat accepteren.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Er zijn medicijnen (anti-biotica, chemo-therapieën) die als bijwerking hebben dat je smaakpApillen (pupillen zitten in je ogen, papillen op je tong) veranderen. Echter worden deze medicijnen niet specifiek gebruikt als afslankmiddel.

Smaakpapillen zijn niks anders dan zenuwuiteinden die een signaal oppikken en doorsturen naar de hersenen. In de hersenen wordt vervolgens bepaald of iets wel of niet ‘lekker’ is. De zenuwuiteinden kunnen 6 verschillende signalen afgeven: zout, zoet, zuur, bitter, umami en een pijnprikkel bij pittig eten.

Wel is overigens bekend dat je ‘smaak’ in de hersenen ongeveer eens per 7 jaar veranderd. Dit zul je, verwacht ik, kunnen stimuleren/beïnvloeden met therapie o.i.d.