Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk om tabletten te nemen die de smaakpupillen wijzigen?

Ik vroeg mezelf af of het mogelijk was om obesitas te bestrijden of simpelweg gewicht te verliezen door de smaakpupillen zodanig te veranderen dat een mens bepaalde dingen niet meer lust. Ik weet wel dat er tabletten zijn met. het tegengestelde effect waardoor je dus meer smaakstoffen gaat accepteren.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Er zijn medicijnen (anti-biotica, chemo-therapieën) die als bijwerking hebben dat je smaakpApillen (pupillen zitten in je ogen, papillen op je tong) veranderen. Echter worden deze medicijnen niet specifiek gebruikt als afslankmiddel.

Smaakpapillen zijn niks anders dan zenuwuiteinden die een signaal oppikken en doorsturen naar de hersenen. In de hersenen wordt vervolgens bepaald of iets wel of niet ‘lekker’ is. De zenuwuiteinden kunnen 6 verschillende signalen afgeven: zout, zoet, zuur, bitter, umami en een pijnprikkel bij pittig eten.

Wel is overigens bekend dat je ‘smaak’ in de hersenen ongeveer eens per 7 jaar veranderd. Dit zul je, verwacht ik, kunnen stimuleren/beïnvloeden met therapie o.i.d.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding