Geen Antistoffen na vaccinatie gevonden met bloedtest, hoe kan dat?

Na een bloedtest ( zelftest ) zijn er geen antistoffen gevonden, terwijl er wel 2 vaccins zijn toegediend een klein half jaar geleden ( Pfizer )

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
2 jaar geleden
Hoe kom je aan een bloedtest zelftest? Die zijn niet voor particulieren lees ik hier: https://corona-zelftest.nl/corona-bloedtest/
Pieterke
2 jaar geleden
Dat vroeg ik me ook al af.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik bedoel een antistoffen sneltest, die kun je bij de drogist kopen. Je gebruikt daarbij een druppeltje bloed
Bordensteker
2 jaar geleden
Dat zoeken we op. Waarschuwing 7 op de zeer uitgebreide gebruiksinstructie van de zelftest van www.healgen.com , Revisiedatum 19-04-2021, nummer B22183-01 zegt:
“Om nauwkeurige testresultaten te verkrijgen, mag u geen zichtbaar bloederige of overdreven stroperige (dikke, plakkerige) monsters gebruiken.” Als je bloed aan het wattenstaafje kreeg lijkt het er dus op dat je iets te ijverig bent geweest bij het insteken van en draaien met het wattenstaafje in je neusgaten. Ik vind het opvallend dat er bij de zelftest van Healgen drie verschillende bijsluiters zitten, waarvan alleen de meest uitgebreide de bovengenoemde waarschuwing vermeldt.
De “procedure kaart” rept er niet over, en het papier “Extra informatie voor gebruikers van zelftesten” voegt vóór de test alleen toe dat je moet beginnen met je neus te snuiten, en gaat verder over wat je met de uitslag moet doen. Ik vermoed dat dit wel vaker fout zal gaan. Wattenstaaf-, ik bedoel, Bórdensteker
Bordensteker
2 jaar geleden
n de bijsluiter van de zelftest van een ander merk, Flowflex, staat het net iets anders verwoord: “Gebruik het in de neus afgenomen monster niet wanneer uw neus bloedt”. Ja, wat is het nou? Er staat “het in de neus afgenomen monster”. Dat voorbehoud geldt dus ook als de bloeding juist veroorzaakt werd door het wattenstaafje. Mijn neus bloedde niet echt, maar er zat wel duidelijk wat bloed aan het wattenstaafje. Ik had het er iets te ver ingestoken, of te wild gedraaid. ‘Et pour les Francophones la même chose’ zeker?
Nee. Franstaligen wordt aangeraden het monster niet eens te némen als ze een bloedneus hébben! Die steken hem er dan dus niet eens in. “Ne pas prélever l'échantillon par écouvillonnage nasal en cas de saignement de nez”. Toch een wat andere insteek, als ik zo vrij mag zijn.
De Duitstalige bijsluiter idem dito: “Sammeln Sie bei Nasenbluten nicht die Nasenabstrichprobe”.
Tot zover de Europese eenheid van 2021.
Waar je soms toch al de tranen van in je ogen springen.

Antwoorden (1)

Je hebt het over een zelftest. Per definitie zijn zelftesten een stuk minder gevoelig omdat ze "idiot-proof" moeten zijn. Dus zo'n test werkt alleen als je het redelijk goed doet en je een ongelooflijke hoeveelheid antistoffen hebt.

Je geeft zelf al aan dat je het vaccin ca 6 maanden geleden hebt gekregen. Dat wil zeggen dat je immuunsysteem de "indringer" heeft geïdentificeerd en inmiddels heeft verwijderd. Daarbij zijn er B-geheugen cellen gemaakt zodat wanneer een infectie weer komt kijken er veel sneller antistoffen gemaakt kunnen worden. Er zijn niet veel B-geheugen cellen (en deze worden niet zomaar in het bloed gevonden maar in het beenmerg (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2019.01787/full#:~:text=In%20addition%20to%20the%20spleen,67%2C%2071%E2%80%9376).))
Dus dat lijkt me de reden dat je de antilichamen niet oppikt met een zelftest.

De andere mogelijkheid is dat je weliswaar gevaccineerd bent, maar dat er geen immuunresponse heeft plaats gevonden (Pfizer geeft een mRNA sequentie welke direct al als lichaamsvreemd wordt gezien en sowieso al wordt opgeruimd door meerdere mechanismen). Het kan dus ook zijn dat je niet te vaccineren bent voor deze ziekte (ik ken mensen die bijv niet tegen Hep-B gevaccineerd kunnen worden, simpelweg omdat er geen immuunreactie voor komt, kan heel vervelend zijn, zeker als je in de zorg werkt). Het niet te vaccineren zijn, is zéér zeldzaam, dus de eerste optie lijkt me het meest aannemelijk.