Wat voor effect heeft het coronavaccin op de zwangerschap?

Het coronavaccin zou volledig veilig zijn met minimale bijwerkingen. Welk effect het coronavaccin op de zwangerschap zou hebben, lees ik dan weer nergens. Ik prijs mezelf al gelukkig met twee kinderen en een fijne vent, maar ik kan me voorstellen dat het coronavaccin voor zwangere vrouwen nog wel een twijfelpuntje is. Wie weet wat voor effect heeft het coronavaccin op de zwangerschap?

3 jaar geleden
1.1K
SentWierda
3 jaar geleden
Een vraag die minstens twee andere vragen oproept.
1. Belangrijker dan deze vraag lijkt me: Wat voor effect heeft corona op de zwangerschap? Een zwangerschap kun je plannen, corona niet.
2. Belangrijker lijkt me ook welk coronavaccin wordt bedoeld. Er zijn nogal wat varianten.

Antwoorden (1)

Dit weet men nog niet, bij de trials mochten geen zwangere vrouwen gevaccineerd worden. Alleen bij vrouwen die gevaccineerd zijn en worden, en achteraf toch zwanger blijken te zijn, kan gekeken worden naar eventuele bijwerkingen.

Of het wenselijk is om het coronavaccin van Pfizer en BioNTech aan zwangere vrouwen toe te dienen, moet op individuele basis worden besloten, adviseert het beoordelingscomité van het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA). „Er is geen bewijs dat het vaccin voor hen meer risico’s oplevert, maar er hebben simpelweg niet genoeg zwangere vrouwen meegedaan aan de klinische onderzoeken”, zegt comitévoorzitter Harald Enzmann.
Zwangere vrouwen waren uitgesloten van deelname aan de studies. Wel raakten 23 vrouwelijke proefpersonen vlak voor of vlak na hun deelname zwanger, maar op basis van zo weinig gegevens kunnen wetenschappers geen conclusies trekken.
SimonV