Een vaccin tegen het coronavirus laat waarschijnlijk nog zeker een jaar op zich wachten. Dat meldt het Europees Geneesmiddelen Agentschap (EMA). Het agentschap baseert die inschatting op de gesprekken die het voerde met partijen die met een vaccin bezig zijn, gecombineerd met ervaringen uit het verleden.
Volgens het EMA zijn er gesprekken gevoerd met twaalf ontwikkelaars. Twee vaccins hebben de fase bereikt dat ze voor het eerst op gezonde vrijwilligers kunnen worden getest. Toch duurt het naar verwachting nog minimaal een jaar tot er een vaccin tegen Covid-19 is dat toegelaten wordt op de markt en in grote hoeveelheden kan worden verspreid.
Van alle hoopgevende vaccins blijkt doorgaans uiteindelijk slechts 10% echt gebruikt te kunnen worden.
SimonV