Een sneltest doe je als er haast bij is. Als het negatief is mag je verder, is hij positief dan moet je alsnog een PCR-test en mag je bv niet reizen, werken oid en moet je in quarantaine
Een PCR-testuitslag is betrouwbaarder
Toegevoegd op 28 januari 2021 13:17: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In feite bepaalt de testlocatie welke test je krijgt. Dit is naar aanleiding van bijv beschikbaarheid.

Sneltest is vergelijkbaar met een zwangerschapstest. Het test m.b.v. antilichamen (deze zitten in de test). De antilichamen zijn (gemakkelijk gezegd) ontworpen om anti-corona te zijn. Dus als je corona hebt, wordt de test positief.

De PCR test vermenigvuldigt het RNA van corona. Deze test is veel gevoeliger.

Wat betreft je laatste vraag, wie of wat bepaalt in een teststraat welke je krijgt? Daar weet de GGD zelfs het antwoord niet op. Het meest waarschijnlijke is dus beschikbaarheid. De reden dat ik weet dat de GGD het niet weet, is omdat ik ze een aantal keer aan de lijn heb gehad (ik ben een heel aantal keer getest) en ik wilde een PCR test hebben zodat het resultaat zeker is. De GGD had dit niet inzichtelijk en konden mij ook niet zeggen welke teststraat een PCR test gebruikte.