Waarom is het coronavaccin niet verplicht?

We mogen straks zelf bepalen of we ons laten vaccineren tegen Corona. 4 op de 10 Nederlanders wil zich niet laten vaccineren volgens een onderzoek van EenVandaag. Groepsimmuniteit heeft toch juist de meeste kans van slagen als veel mensen zich inenten in plaats van de helft? Waarom is het coronavaccin vrijblijvend? Welke reden heeft de overheid hiervoor laten weten?

3 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het klassieke argument van tegenstanders van verplichte vaccinatie is dat het een te grote inbreuk is op de persoonlijke vrijheid. Artikel 11 van de grondwet beschermt de „onaantastbaarheid” van het lichaam.
Tot vaccinatie tegen Covid dwingen is ondenkbaar. Dat is zo’n grote schending van de lichamelijke integriteit, daar moet heel wat tegenover staan wil dat proportioneel zijn.
SimonV
3 jaar geleden
Volgens artikel 11 van de Grondwet heeft iedereen recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam. Dat betekent dat hij of zij zelf mag beslissen wat er wel of niet met zijn of haar lichaam gebeurt. Dit heet met een ander woord het zelfbeschikkingsrecht.

De tekst van artikel 11 van de Nederlandse Grondwet luidt: 'Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.'

Het artikel verbiedt onder meer dwangbehandelingen. Denk daarbij aan vaccinaties, bloedtransfusies en het gedwongen toedienen van voedsel.