Hoe werden de vleermuizen besmet die ons Corona gaven?

Corona is van een dier naar een mens overgesprongen. Maar hoe zijn de vleermuizen überhaupt hieraan gekomen? Het virus moet toch ergens begonnen zijn?

3 jaar geleden

Antwoorden (1)

Vleermuizen hebben altijd al last van coronavirussen. Coronavirussen en vleermuizen zitten in een evolutionaire wapenwedloop waarin de virussen voortdurend evolueren om het immuunsysteem van de vleermuis te ontwijken en vleermuizen evolueren om infecties van coronavirussen te weerstaan. Een virus zal meerdere varianten ontwikkelen, waarvan de meeste zullen worden vernietigd door het immuunsysteem van de vleermuis, maar sommige zullen overleven en doorgeven worden aan andere vleermuizen.
In feite is SARS-CoV-2 hoogstwaarschijnlijk geëvolueerd van een virale variant die niet lang kon overleven of die op lage niveaus bij vleermuizen blijft bestaan. Toevallig ontwikkelde deze het vermogen om menselijke cellen binnen te vallen en vond het per ongeluk zijn weg naar ons, mogelijk door middel van een tussenliggende dierlijke gastheer , waar het vervolgens ‘opbloeide’. Of een aanvankelijk onschadelijke vorm van het virus kan rechtstreeks in mensen zijn gesprongen en vervolgens zijn geëvolueerd om schadelijk te worden terwijl het tussen mensen doorging.
SimonV