Wat zijn vectorvaccins?

Wat zijn vectorvaccins? Want bij alle beschikbare vaccins wordt je lichaam 'getraind' om goed te kunnen reageren op corona. Dit geldt voor zowel AstraZeneca, Janssen, Moderna en Pfizer. Wat zegt het woord vector nu precies?

2 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

'Een vectorvaccin is een vaccin waarin een stukje genetische code van het corona-virus ingebracht is in een inactief ander virus (de vector). Het immuunsysteem wordt geactiveerd om immuunstoffen aan te maken tegen het corona-virus-eiwit zonder ziek te worden van het vectorvirus. Net als bij het RNA-vaccin wordt hiermee immuniteit opgebouwd.'
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
De vraag is: wat zijn vectorvaccins. In het antwoord lees ik niet welke vaccins sectorvaccins zijn.
Daarom: waarom staat er niet simpelweg dat AstraZeneca een sectorvaccin is en gewoon enkele maanden in de koelkast kan worden bewaard.
En dat Pfizer en Moderna geen sectorvaccins zijn?
O ja: de bron is maanden oud en bevat achterhaalde informatie.
Vector betekent drager. AstraZeneca Janssen vaccins bestaan uit (een stuk van) onschuldig (gemaakt) virus die drager is van een stukje genetische code van het coronavirus.
De RNA vaccins, zoals phizer en moderna als tegenhanger van de vectorvaccins, hebben niet zo een drager in de vorm van een onschadelijk virus. Deze vaccins bestaan slechts uit RNA strengen met een aantal hulp stoffen.