In hoeverre heeft gezond eten invloed op corona?

Corona kan iedereen overkomen en voeding is niet allesbepalend voor de werking van je immuunsysteem. Maar ja, beter iets dan niets. In hoeverre heeft gezond eten invloed op corona?

3 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Gezond eten heeft zeker een positief effect op je immuunsysteem en zo op het voorkomen van corona. Denk hierbij ook aan de IC's waar veel coronapatiënten met overgewicht, type 2 diabetes liggen.
Het is van belang om ‘gematigd en gevarieerd’ te eten, zodat het lichaam alle goede stoffen binnenkrijgt. Elke wisseling in je dieet geeft je immuunsysteem een duwtje. Hoe meer duwtjes het krijgt, hoe sterker het wordt en hoe beter het gaat reageren, ook als er plotseling een ¬virusinfectie om de hoek komt kijken.
Iedereen aan de supplementen? Volgens het Voedingscentrum is dat niet nodig. Via een normaal voedingspatroon zouden de meeste mensen al voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen.
SimonV
3 jaar geleden
Hoe gezonder je eet, hoe beter je afweer is. Je immuunsysteem is ook afhankelijk van je genen. Het spreekt vanzelf dat je afweer beter is naarmate je gezonder eet. Echter, er zijn genoeg mensen, die ondanks een geweldige lifestyle, toch ziek worden.
Gezond eten is een van de weinige zaken die je zelf in de hand hebt. Gezond leven kan net het verschil maken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het zou mooi zijn als de coronacrisis meer mensen bewustmaakt van de gevolgen van een ongezonde levensstijl. We moeten voorkomen dat steeds jongere mensen te maken krijgen met chronische welvaartsziektes, zodat ze in het geval van een volgende pandemie niet op de IC belanden.'

Natuurlijk wachten we ook op een vaccin, maar slimmer is het om onze weerstand alvast op te krikken door gezondere keuzes te maken. 'Meer dan de helft van de calorieën halen mensen niet uit de Schijf van Vijf. Als we zouden beginnen met minder inferieur gemaksvoedsel eten, dan zou dat al heel veel schelen. Het is naïef om te denken dat dit de laatste pandemie is.'

Natuurlijk heb je na een levenslang dieet van pizza en chips je gezondheidsachterstand niet zomaar weggewerkt. Maar op de lange termijn ben je met gezonde voeding beter bestand tegen corona en andere virussen. Dus voorkomt een gezonde levensstijl dat je covid-19 krijgt? Nee. Maar het kan er wel voor zorgen dat je er beter doorheen komt.