Zijn corona-zelftesten betrouwbaar?

In hoeverre zijn zelftesten betrouwbaar? Want vanaf vandaag mogen niet-kwetsbaren ook bij milde klachten een zelftest gebruiken. Ik ken ook iemand die bij zo'n zelftest negatief testte, maar bij de GGD toch positief. Hoe betrouwbaar zijn die corona-zelftesten t.o.v. een test bij de GGD?

1.3K

Antwoorden (1)

De huidige zelftesten zijn voor 90% betrouwbaar. De eerste zelftesten (vorig jaar) hadden een betrouwbaarheid van 70%. Omdat de zelftesten veel betrouwbaarder zijn geworden, hebben ze nu gezegd dat voor de niet-kwetsbaren een negatieve zelftest voldoende is.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
@jc54, Dit is maar een half antwoord.
De andere helft is er ook nog.
Want: hoewel de zelftesten betrouwbaarder zijn geworden is het zelf testen niet altijd betrouwbaar. Want zelf testen (door jezelf) gebeurt vaak minder zorgvuldig (= voorzichtiger) dan een PCR-test (door een ander).
(Let op de spaties.)
Thecis
2 jaar geleden
Heel goed punt van SentWierda. Wanneer de test goed wordt uitgevoerd, is deze voor 90% betrouwbaar. De grootste onbetrouwbaarheid zit m toch echt in de uitvoerder van de test. Dit zie je al bij laboranten (die er voor opgeleid zijn), laatvstaan voor leken.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
De betrouwbaarheid verschilt ook nogal per stadium van de besmetting: De PCR tests van de GGD meten de virusdeeltjes in je neus/keelslijm. De zelftests meten niet de virusdeeltjes, maar de afweerstoffen die je tegen de virusdeeltjes hebt gemaakt. Het kan even duren voordat je afweersysteem aan het werk is gegaan en voldoende afweerstoffen heeft gemaakt om te detecteren.