Kan je ook vaccineren zonder naald?

Nu er steeds meer mensen worden gevaccineerd tegen het coronavirus, is het voor mij binnenkort ook zover. Ik krijg het alleen echt Spaans benauwd van de naalden alleen al. Is het ook mogelijk om te vaccineren zonder naald? Want dan doe ik liever dat eigenlijk...

1.1K
Amadea
2 jaar geleden
Tip: kijk de andere kant op en denk aan iets leuks (met eventueel oordopjes in om ondertussen je favoriete muziek te horen). Dan is het voorbij voordat je het in de gaten hebt.
paulus811
2 jaar geleden
De naald is zo ontzettend dun dat de angst daarvoor niet nodig is. Maar ik snap ook dat als de angst er eenmaal is, je deze niet zomaar wegkletst. Van vrijwel iedereen hoor ik dat de vaccinatie zelf volledig pijnloos is.
SentWierda
2 jaar geleden
De ervaring van paulus811 is juist. Deze vaccinatie in een spier is niet te vergelijken met de naald in een ader (de bloedprik of bloeddonatieprik) die wel degelijk pijnlijk kan zijn. Deze prik is geheel pijnloos.
lieveheersbeestjeee
2 jaar geleden
@Amadea, @paulus811 en @SentWierda Dankjulliewel! Ik ben al mijn hele leven bang voor prikken, dus ik zie er vrijwel altijd tegenop. @SentWierda handige info!

Antwoorden (1)

Nee dat is nu nog niet mogelijk in de toekomst misschien wel.
Met gebruik van een laser hoopt onderzoeker David Fernandez Rivas de naald bij vaccinaties voorgoed gedag te zeggen. Het baanbrekende onderzoek maakte hem ingenieur van het jaar.