Hoe kan ik uitgelekte GGD-gegevens laten verwijderen?

Kunnen mensen die zich hebben laten testen bij de GGD op corona nog hun gegevens laten verwijderen en zo ja, hoe? Ik vraag dit vanwege het datalek bij de GGD.

3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Heeft weinig zin ze zijn al openbaar.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik zou per aangetekende brief de GGD aansprakelijk stellen voor toekomstige schade. Zo sta je sterker bij misbruik van je gegevens.

Het beste antwoord

Mensen die positief getest zijn, kunnen hun gegevens niet laten verwijderen. Dat laat de GGD aan Kassa weten.
GGD heeft juristen de afgelopen twee weken laten uitzoeken welke persoonsgegevens er wettelijk gezien wel en niet gewist mogen worden. De GGD heeft in haar systeem onder andere naam, adres en burgerservicenummer opgeslagen van mensen die in het afgelopen jaar een keer op corona zijn getest.

De GGD laat Kassa weten dat alle persoonsgegevens verwijderd worden als je negatief getest bent.
Als je positief getest bent, dan kunnen de gegevens niet verwijderd worden. "Dat heeft te maken met de wettelijke taak van de GGD’en om infectieziektebestrijding mogelijk te maken. De GGD’en zijn door de Wet op de Publieke Gezondheid (WPG) verplicht deze gegevens (maximaal vijf jaar) te bewaren", zegt een woordvoerder van GGD.
Twee weken geleden zeiden GGD-medewerkers aan de telefoon nog dat anonimiseren van je persoonsgegevens een optie was. Dan verwijderen ze niet je dossier, maar wel je bsn en adres. Nu laat de woordvoerder weten dat persoonsgegevens alleen nog maar verwijderd kunnen worden.
.
Vanzelfsprekend kun je uitgelekte gegevens niet meer verwijderen, die zijn al overal verspreid.
Toegevoegd op 18 februari 2021 08:17: tekst
SimonV
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Reeds uitgelekt gegevens verwijder je niet hiermee.