Moet een jeugdtrainer verplicht afstand houden tot kinderen of is dit een advies?

Veel coronadiscussie de laatste tijd. Nu geef ik training en kunnen niet alle disciplines mee gegeven worden, omdat het niet veilig is. Deze keer ontstond de discussie dat trainer - jeugdlid (onder de 12) niet verplicht afstand hoeven te houden, maar dit enkel een advies is.

Nu ben ik ervan overtuigd dat dit niet zo is en trainer - jeugdlid gewoon afstand moeten houden. Echter ben ik de regels van Rijksoverheid en mijn veiligheidsregio afgegaan, maar ik lees inderdaad dat het valt onder de noemen 'advies' en dat het 'zo min mogelijk' moet worden gedaan.

Hoe moet je dit interpreteren? Mis ik misschien nog ergens wat regels?

3 jaar geleden
1.8K
jodyenboyke
3 jaar geleden
Kijk even op de regels die door de sport zijn afgegeven:nocnsf, protocol verantwoord sporten, op hun website, vindt je een pdf met duidelijke info.
janjan
3 jaar geleden
Als de richtlijn onlogisch klinkt is het een typische coronaregel. Denk aan het verplicht stellen van maskers in het openbaar vervoer.
wilkers
3 jaar geleden
Het mag WEL!
Bron: https://www.veiligheidsberaad.nl/?jet_download=4081 (artikel 2.2.)

Antwoorden (1)

Iedereen, ook de jeugdtrainer, is verplicht 1,5 meter afstand te houden.
Uitzondering: spelers tot 12 jaar hoeven tijdens de training geen afstand van elkaar te houden, wel 1,5 meter afstand van de trainer.
________

Op 24 mei werd de vraag gesteld. Vanaf 26 mei mag het wel, volgens de Modelnoodverordening COVID-19.

Artikel 2.2 Verbod niet in acht nemen veilige afstand
1. Het is verboden zich in de publieke ruimte te bevinden zonder tot een andere persoon een
afstand te houden van ten minste 1,5 meter.
2. Het verbod, bedoeld in het vorige lid, is niet van toepassing:
b. als het de afstand tot kinderen tot en met 12 jaar betreft;
Toegevoegd op 29 mei 2020 11:03: tekst
SimonV
3 jaar geleden
wilkers
3 jaar geleden
Heb je toevallig ook een bron binnen overheden en/of veiligheidsregios? Volgens het Parool waren bijeenkomsten met meer dan 3 waarin afstand gehouden werd ook verboden en dit is tijdens een persconferentie ontkracht.
ronron1212
3 jaar geleden
Buiten sporten zijn weer toegestaan als alles zo goed bijhoud @wilkers zou je dat moeten weten en SimonV geeft het goede antwoord.
wilkers
3 jaar geleden
Ik ben eens dat het goede antwoord wordt gegeven, maar een semi onbetrouwbare bron. Het beleid is soms zo onduidelijk, waardoor journalisten het niet altijd juist vertalen. Vandaar ik zoek naar de directe bron, of een verwijzing naar een citaat waarin naar voren komt dat dit de regels zijn.
SimonV
3 jaar geleden
“Houd 1,5 meter afstand (2 armlengtes) van anderen.” Nog steeds een overheidsregel.
Geen uitzondering voor sporten: “Buiten sporten in groepen is voor alle leeftijden toegestaan met ingang van 11 mei, als er 1,5 meter afstand tot elkaar kan worden gehouden”.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/05/06/vermijd-drukte-houd-15-meter-afstand
wilkers
3 jaar geleden
Ik speel even advocaat van de duivel, want de discussies die ik voer zijn soms onmogelijk en ik wil overtuigend overkomen als ik met duidelijke feiten kom. Aankomen met Parool artikelen kan dus niet. Je laatste citaat zijn algemene regels voor sporten, maar als je weer terug gaat naar de regels voor kinderen staat dat zij geen afstand hoeven houden en wordt in nagenoeg alle artikelen benoemd dat trainers GEADVISEERD worden afstand te bewaren. Voor kinderen bestaat ontheffing voor de regels, maar nergens staat of dit tweezijdig is en dit wordt gebruikt door mensen om te interpreteren dat het mag. Vandaar ik naar een zo specifiek antwoord op zoek ben.
SimonV
3 jaar geleden
“… alle artikelen benoemd dat trainers GEADVISEERD worden afstand te bewaren.” Dat zijn dus de onbetrouwbare bronnen waar je het over hebt.
De overheid, politie en RIVM, betrouwbare bronnen, melden dat het verplicht is. Geen uitzondering voor trainers e.d.
https://www.politie.nl/themas/coronavirus-en-politiewerk.html#alinea-title-vragen-over-afstand-houden Deze regels zijn wel versoepeld:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus/openbaar-en-dagelijks-leven
wilkers
3 jaar geleden
Het politieartikel zegt niets over trainers, maar wel dat er minder gehandhaaft wordt over kinderen in de auto, omdat die risicogroep minder is. Het Rijksoverheid artikel kende ik al. Betreft de artikelen die benoemen dat het om adviezen gaan, is onze veiligheidsregio en gemeente: https://nocnsf.nl/media/2669/nocnsf_protocol_verantwoord-sporten-v3.pdf (maar ook hier wordt benoemd dat kinderen onder de 12 een uitzondering zijn)
ronron1212
3 jaar geleden
@wilkens betrouwbare bron overheid
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/sport
wilkers
3 jaar geleden
@ronron
Ook dit artikel was ik al van op de hoogte. Hier staat:
-> Anderhalve meter afstand houden, geldt niet voor kinderen
-> Volwassenen moeten anderhalve meter afstand houden Ik mis het protocol voor trainers. Met alles wat ik nu heb verzameld ga ik de discussie niet winnen.
ronron1212
3 jaar geleden
@wilkens volgens het protocol een lees alles even goed is dat voor de trainer net als leerkrachten in het basis onderwijs 1,5 meter
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Het staat er toch ? "Volwassen moeten 1,5 m afstand houden tot anderen." Die zin sluit kinderen niet uit.
Kinderen hoeven onderling die afstand niet te houden, maar moeten nog wel ook de regel t.o.v. volwassenen respecteren. Toegegeven het kan duidelijker, maar het staat er wel.
wilkers
3 jaar geleden
Bovengenoemde vraag heb ik tegelijk met deze vraag op Goeievraag.nl ingediend bij mijn veiligheidsregio en kreeg vanochtend pas antwoord dat ze beloofden terug te komen op de vraag en dit uit te gaan zoeken. Zij weten het dus ook niet zeker.
wilkers
3 jaar geleden
Het mag WEL!
Bron: https://www.veiligheidsberaad.nl/?jet_download=4081 (artikel 2.2.)
SimonV
3 jaar geleden
Vanaf 26 mei mag dit volgens de nieuwe noodverordening. Daarvoor mocht het nog niet.
https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Landgraaf/640374/CVDR640374_1.html
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-124581.html