Is een doorzichtig scherm vóór het gezicht ook geldig als mondkapje?

Ik zie soms mensen die een doorzichtig scherm voor hun gezicht dragen ipv een mondkapje. Mag je daarmee ook in het ov en dergelijke?

4.6K

Antwoorden (3)

Nee. Want een gelaatsscherm (spatscherm) sluit niet direct aan op mond en neus, het biedt geen volledige bescherming. Net zoals een integraalhelm ook niet toegestaan is.
In het ministeriële besluit erover staat dat gelaatsschermen alleen mogen worden gebruikt - bij wijze van medische uitzondering - wanneer het dragen van een mondmasker problematisch of onmogelijk is. Want in termen van bescherming zijn ze niet gelijkwaardig aan mondkapjes.
Toegevoegd op 16 september 2020 12:58: tekst
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
@Amadea Die uitzondering over gelaatsschermen geldt dat ook in Nederland? Voor de Belgische regelgeving kan ik dat zeker vinden, maar voor de Nederlandse nog even niet. Wellicht kijk ik met m'n neus.
Ja, want een gelaatsscherm (spatscherm) houdt aerosolen (druppeltjes) tegen en biedt daarom voldoende bescherming.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Heb je daar een link over want het lijkt me geen goed antwoord @anpieters
SingingCoyote13
3 jaar geleden
je kapje moet aansluiten op neus en mond lees ik overal een scherm doet dat niet hetzelfde, maar ik heb ook mensen zien lopen ermee, en zelfs met een kapje daaronder nog. meestal in winkels ed
Nee, dat is niet geldig in het openbaar vervoer en andere vormen van verkeer waar dit verplicht is gesteld.

De Rijksoverheid is hier duidelijk over:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/verkeer-en-openbaar-vervoer#:~:text=Voor%20gebruik%20in%20het%20verkeer,%2C%20bijvoorbeeld%20van%20katoen%2C%20voldoende.&text=Een%20sjaal%2C%20spatmasker%2C%20col%2C,toegestaan%20om%20gasmaskers%20te%20gebruiken.

Welk type niet-medisch mondkapje heb ik nodig in het verkeer?
Voor gebruik in het verkeer is een niet-medisch mondkapje zonder filter, bijvoorbeeld van katoen, voldoende. U kunt mondkapjes gebruiken die worden verkocht in bijvoorbeeld supermarkten en drogisterijen. U kunt ook zelf een mondkapje maken. Bekijk de voorbeeldinstructie voor het maken van een niet-medisch mondkapje.

Een sjaal, SPATMASKER, col, bandana, het gebruik van een kraag van een jas of bijvoorbeeld mondkapjes gemaakt van een sok zijn niet toegestaan. Ook is het niet toegestaan om gasmaskers te gebruiken.