Is het mogelijk heel Nederland binnen 3 dagen ie vaccineren?

Bij verkiezingen zou (gewenst) het gehele Nederlandse volk haar stem binnen 3 dagen uitbrengen.Waarom niet bij vaccineren?

2 jaar geleden
1.3K
bamibal
2 jaar geleden
Het probleem tot nu toe was altijd de aanvoer van vaccins. Er zijn simpelweg niet genoeg doses beschikbaar om iedereen achter elkaar te vaccineren. Dat is ook een van de redenen dat er niet dag en nacht doorgeprikt kan worden.
Utrecht
2 jaar geleden
Heb je iets meegekregen uit het nieuws in de afgelopen 6 maanden? De levering van vaccins is de grootste bottleneck.
Daarnaast is vaccineren wat anders dan stemmen. Te eenvoudig dit zo met elkaar te vergelijken.

Antwoorden (1)

Nee. Om te kunnen vaccineren, heb je medisch geschoold personeel nodig. Het beschikbare personeel kan niet dag en nacht achter elkaar door vaccineren.

Stel dat 1 vaccinatie een minuut kost en dat de "prikker" dit 8 uur op een dag doet. Dan kan die ene persoon op een dag (60 * 8) = 480 vaccinaties toedienen.
En er zijn miljoenen Nederlanders die gevaccineerd kunnen worden.
Met het prikpersoneel alleen ben je er niet. Je hebt ook personeel nodig dat vastlegt wie waarmee gevaccineerd is.
.
Het toeval wil dat ik me vandaag heb laten vaccineren. Daarbij zijn zeer veel mensen betrokken: verkeersbegeleiders, mensen die de ingevulde vragenbrief en het ID-bewijs checken, mensen verderop die dit nogmaals doen en een document afgeven waarop staat waarmee je gevaccineerd gaat worden, de prikkers, de mensen die na de vaccinatie toezicht houden in de wachtruimte en de verkeersbegeleiders bij het verlaten van de parkeerplaats. En ondanks dit goed georganiseerde proces is er, net als bij de Efteling, nog steeds een wachtrij maar dan een waarin iedereen 1,5 meter afstand moet houden van elkaar. Dit hele traject is met geen mogelijkheid in 3 dagen te doen.

Maar in de situatie dat corona ons niet overvallen zou hebben, is het misschien een idee dat de huisartsen jaarlijks alle coronaprikken zetten van mensen die toch al uitgenodigd waren voor de jaarlijkse griepprik. Dat scheelt weer.
Toegevoegd op 12 juni 2021 13:57: tekst
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
480 vaccinaties op een dag; dus 1500 in 3 dagen, dan heb je zo’n 10.000 prikkers nodig. Het gaat niet om een medisch complexe handeling, elke doktersassistente kan dit. Personeel is dus geen probleem.
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. Elke prikker betekent in totaal zo'n 10 tot 15 mensen eromheen. Dus dan heb je globaal 150.000 mensen aan personeel nodig. Wel of geen probleem?