Gescheurde mondhoek en wat er tegen doen?

Ik heb sinds vanochtend een wondje bij mijn mondhoek. Ik denk niet dat het een koorstlip is, niemand in mijn buurt heeft daar namelijk last van en ik zelf heb het nog nooit gehad. Ik denk dat het gaat om een uitgedroogde mondhoek. Ik voel hem vooral als ik mijn mond wijder open doe. Wat kan ik hier het beste tegen doen? Ik moet namelijk over 2 dagen naar de tandarts en ben bang dat het dan meer pijn zal doen en verder zal scheuren.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
veel water drinken en vitamine C 1500 mg gebruiken,

Antwoorden (3)

Om te antwoorden op de kern van je vraag: voor de korte termijn is het handig om vocht op het wondje te voorkomen (droog houden, niet aan likken) en het kortstje goed vet te houden met vaseline. Zo blijft het zacht. Oefen met opendoen zodat het soepel blijft.

Voor de lange termijn, het genezen, is vet houden juist niet handig. Stop daar dan ook weer mee na de tandarts. Laat het wondje opdrogen en helen zonder vettigheid. Er kunnen allerlei oorzaken zijn en daar zijn weer allerlei oplossingen voor; als je het voor het eerst hebt gaat het waarschijnlijk vanzelf weer over. Mocht het langer aanhouden, kijk dan eens in onderstaande link en raadpleeg je huisarts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Roomboter, ghee of kokosolie erop.
(Roomboter en ghee hebben mijn voorkeur)

Smeer er niks op dat je niet kan eten.
Bijna alle smeersels werken slechts tijdelijk en velen vererger het uitdrogen. Dan blijf je dus de hele winter smeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Purol en uierzalf! is prima, van oudsher hiervoor gebruikt.

Het insmeren met een vettige substantie is om het soepel te houden en niet droog te laten worden. Als je het soepel houdt, de huid rond de ingescheurde mondhoek, dan kan het genezen zonder iedere keer weer in te scheuren bij elke beweging van je lippen/mond. Blijven smeren dus , tanden poetsen, mond afvegen en weer insmeren. Neem een potje mee voor onderweg en vergeet het niet: insmeren :) uierzalf (bv Kruidvat: gele bus, niet crême!), purol , maar ook vaseline of zinkzalf.

Als je hier vaker en/of langer last van hebt, is het raadzaam om even naar de huisarts te gaan. Het kan ook een allergische reactie zijn.