Kredietopening, ook wel eens revolving krediet of hernieuwbaar krediet genoemd, is
“...elke kredietovereenkomst, ongeacht de benaming of de vorm, waarbij koopkracht, geld of gelijk welk ander betaalmiddel ter beschikking wordt gesteld van de consument, die ervan gebruik kan maken door een of meerdere kredietopnemingen te verrichten onder
meer met behulp van een betaal- of legitimatiekaart of op een andere wijze, en die zich ertoe verbindt terug te betalen volgens de overeengekomen voorwaarden”.
(Wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet, artikel 1, 12°)

Het doel van een kredietopening is een tijdelijk gebrek aan cash te compenseren.

Er zijn 2 soorten kredietopeningen in de praktijk, een gewone kasfaciliteit en de opening van een kredietlijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is Belgisch-Nederlands voor: kredietovereenkomst voor onbepaalde duur, doorlopend krediet.
Het is een leenvertaling uit het Frans; ouverture de crédit.