Als je bijvoorbeeld aandelen verkoopt, kan het dan zijn dat ze niet onmiddellijk verkocht geraken? Dat ze bvb pas binnen een kwartuur verkocht zijn?

Toegevoegd na 52 seconden:
*kwartier

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Het ligt eraan op welke manier je de aandelen verkoopt en hoeveel er in het aandeel wordt gehandeld.

Als je slim bent, geef je bij je verkoopopdracht een minimumprijs op. Je zegt bijvoorbeeld dat je de aandelen wilt verkopen, maar dat je er minimaal € 26,70 per stuk voor wilt hebben.

Als iemand dan bereid is die prijs te betalen, of zelf meer dan die prijs, dan verkoop je ze binnen een seconde.

Als echter niemand bereid is € 26,70 voor deze aandelen te betalen, kan het een tijd duren voordat ze worden verkocht. Het is zelfs mogelijk dat ze helemaal niet worden verkocht. Dit is geheel afhankelijk van de ontwikkelingen op de beurs.

Als je de aandelen "bestens" verkoopt, geef je daarmee aan dat je ze kwijt wilt, voor elke willekeurige prijs. Dat is meestal niet verstandig, want als de hoogste bieder er slechts € 1,25 voor over heeft, zul je dat bedrag ervoor ontvangen. Maar goed, de kans dat je ze snel verkoopt wordt er natuurlijk wel groter van.

Maar zelfs als je ze "bestens" verkoopt kan het zijn dat het een tijd duurt voordat er een bieder (en dus een koper) komt. Er zijn namelijk aandelen waarin nauwelijks wordt gehandeld. Neem bijvoorbeeld de klasse-A aandelen van het bedrijf Berkshire Hathaway: daarvan zijn er vandaag, 9 maart 2015, slechts 389 verhandeld. En dat is behoorlijk veel voor dit aandeel: het gemiddelde is slechts 273 aandelen per dag die op de beurs van eigenaar wisselen.

Stel dat jij zo'n aandeel hebt waarin nauwelijks wordt gehandeld. Dan kun je het te koop aanbieden, maar zelfs als je dat "bestens" doet en dus geen minimum prijs opgeeft, kan het dan een tijdje duren voordat zich een koper meldt.

Kortom, het antwoord op je vraag is: Ja.

Cryofiel
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Kortom: als jij je je aandelen op de markt zet open je als het ware je "winkeltje".
Je moet dan wachten tot er iemand uit jouw winkeltje producten koopt. Dat kan even duren, niet alleen in een echte winkel, maar ook op de aandelenmarkt. Mooi en volledig antwoord Cryofiel !
Plus !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok alletwee heel erg bedankt :)