na hoeveel dagen mag je een aanmaning sturen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je zelf aanmaningen gaan sturen of heb je er eentje gekregen? Daarvan hangt mijn antwoord namelijk een beetje af...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aanmaning gekregen

Antwoorden (7)

Dat bepaal jezelf en het is ook netjes om dat op de factuur te vermelden dat je een betalingstermijn hebt van bijvoorbeeld 14 dagen. Volgens mij is 14 dagen ook redelijk gangbaar, ik merk wel dat in de crisis veel bedrijven hun betaalingstermijnen hebben 'ingekort'.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als je een aanmaning hebt gekregen: dat zal eigenlijk altijd zijn na het aantal dagen dat op de factuur is aangegeven. Het staat er vaak als volgt: "gelieve de betaling te voldoen binnen 14 dagen" of iets dergelijks. Ook zie je weleens dat bedrijven een 'verloopdatum' vermeldden van de factuur, na die datum kan je dus ook een aanmaning verwachten.

Toegevoegd na 39 minuten:
Je zegt dus een aanmaning te hebben gekregen. Dan geldt het tweede deel van mijn antwoord: op de factuur staat waarschijnlijk een betalingstermijn of verloopdatum. Na die datum mag een bedrijf dus gewoon een aanmaning/herinnering sturen. En verder heb ik al gereageerd op je reactie dat er in de aanmaning vaak een zin is opgenomen die zegt dat wanneer de betaling al is gedaan dat je die brief als niet verzonden hoeft te beschouwen. Maar als je daadwerkelijk te laat hebt betaald dan >mogen< ze je verplichten de aanmaningskosten te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meteen nadat de betalingstermijn die in je factuur staat wordt overschreden. Een normale termijn hiervoor is minimaal 14 dagen maar 30 dagen is het meest gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk aan de situatie.

1)Je hebt een contract nodig waarbij iemand binnen een bepaald termijn getekend heeft te betalen. Als het goed is heb je hier een betalingstermijn bepaald
2)Je moet iemand in gebreke stellen. Dit document verteld dus dat iemand niet aan zijn kant van de afspraak heeft voldaan en dat je stappen gaat ondernemen. Hier bepaal je weer een tijd waarin de gene alsnog kan reageren.
3)Na de in gebreke stelling moet je ook weer schriftelijk een aanmaning sturen. Dit met het bewijs van het eerste contract en de in gebreke stelling.

Tip: zorg ervoor dat jij wel alle afspraken van het contract of afspraak bent na gekomen. Anders zijn jullie beide schuldig aan het niet nakomen van het contract.

Dit is overigens wat er even op het eerste moment in me naar boven schoot. Probeer zelf wat onderzoek te doen, er zijn ook op verschillende plekken gratis juridische informatie op te vragen.

Toegevoegd na 38 seconden:
Oeps, in gebreke stelling is niet meer verplicht zie ik. Zie link!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een factuur verstuurd is het normaal om 14 dagen gelegenheid te geven tot betalen. Dit zet je ook op de factuur. Na 14 dagen is het wel zo vriendelijk een herinnering twee versturen van de verschuldigde betaling.
Hierin geef je een nieuw termijn stel 7 dagen. Daarna stuur je de aanmaning met binnen zoveel dagen betalen. Met vermelding dat na deze termijn de openstaande vordering uithanden wordt gegeven aan een incassobureau en dat de extra kosten op hun zullen worden verhaald.
ronron1212
13 jaar geleden
Ik zelf stuur altijd na 14 dgn een aanmaning, maar dat heb ik dan wel in de factuur vermeld.
Op de aanmaning zet ik dus aanmaning en dat er binnen 7 werkdagen een betaling moet hebben plaats gevonden, zo niet dat er administratie kosten bijkomen en daarna naar de deurwaarder gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Direct na het verlopen van de factuurdatum mag een aanmaning verstuurd worden, maar of het netjes is en een goed relatie met de debiteur bevorderd is een tweede.

Persoonlijk gaan bij mij de volgende dingen de deur uit:

- Factuur met een betaaltermijn van 14 dagen
- Eerste herinnering, betaaltermijn van 10 dagen
- Tweede herinnering, betaaltermijn van 8 dagen
- Aanmaning, betaaltermijn van 5 dagen
- Deurwaarder die overgaat tot dagvaarding.

Tussen elke brief laat ik 2 dagen tussen, dus de 17e dag gaat de eerste herinnering pas de deur uit, om kruisbetalingen te voorkomen.

Daarbij is het van belang dat je in je eerste herinnering nog vriendelijk bent (Beste heer/mevrouw,

op { datum } hebben wij u een factuur gestuurd betreffende: {producten}.

We begrijpen best dat het eens kan gebeuren dat u een factuur vergeet te betalen of ertussen door glipt, daarom willen wij u helpen herinneren en bieden wij u de mogelijkheid om het factuur alsnog binnen 10 dagen na heden het openstaande bedrag ad...€ te betalen op rekeningnummer. ...

Ga vooral niet met juridische teksten smijten, dat wekt alleen maar boosheid op.

De tweede herinnering mag wel wat onvriendelijker, met bijvoorbeeld: wij verzoeken u vriendelijk, doch dringend binnen 8 dagen na heden het openstaande bedrag ad... te betalen op rekening... Om even angst te zaaien kun je rustig vermelden: bij non-betaling zijn wij genoodzaakt (hoge) administratiekosten in rekening te brengen.

Nu heeft men voldoende tijd gehad om te betalen, nu kun je een aanmaning sturen met administratiekosten en dreiging met deurwaarder.

Bij deze sommeren wij u het openstaande bedrag ad. €... inclusief €... administratiekosten te voldoen op rekening. Bij non-betaling of gedeeltelijke betaling zijn wij genoodzaakt de vordering uit handen te geven aan deurwaarderskantoor ....

Succes ermee

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik las dat je een aanmaning hebt gekregen, dat veranderd de boel.

Ze mogen direct na het verstrijken van het factuurdatum een aanmaning sturen. Veel bedrijven doen dat niet en sturen eerst herinneringen.

Ook mag men direct na het verstrijken van het factuur administratiekosten berekenen, mits dit in de voorwaarden is overeengekomen. Bij aanschaf ben je daar in principe mee akkoord gegaan.

Het beste is om gewoon te betalen. Wanneer het bedrijf een product heeft geleverd en ze sturen het naar de deurwaarder, trek jij echt aan het kortste eind en wordt de vordering als maar hoger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je wettelijk of qua fatsoensnorm? Er zijn hier geen wettelijke eisen aan gesteld, dus in feite mag een bedrijf je al bijv de volgende dag een aanmaning sturen. Omdat dit erg veel wrevel zal opwekken bij mensen, zal geen bedrijf hiervoor kiezen.

Ieder bedrijf bepaalt zelf hoe lang hij wacht met verzenden van een aanmaning.