Hoe moet ik btw afdragen ?

Binnenkort start ik met het verkoop van cosmetica producten via mijn webshop en hierover wil ik graag wat vragen.

Ik koop producten in bij een groothandel voor €50,- ex btw.
Nou wil ik mijn producten laag aanbieden om zo meer klanten te krijgen en meer verkoop te realiseren.
Mijn producten wil ik aanbieden voor €62,5 inc. btw, in dit geval zit ik onder mijn concurrenten en ben ik safe.

Moet ik in dit geval btw afdragen voor het het verschil van 12,50 euro of het totale omzet van 62,50 euro?
Of moet ik in dit geval ook het btw wat ik betaal over mijn inkoop doorberekenen aan mijn klanten ?

Gr, Laila

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je bent verplicht je bedrijf te laten registreren bij de Kamer van Koophandel. Die zal jouw bedrijf in ieder geval aanmelden bij de belastingdienst. Bij hen moet je vervolgens elk kwartaal aangifte doen van je inkomsten en daarover moet je de BTW volledig aan de belastingdienst afdragen. Als jij dus je klanten niet het volledige BTW bedrag in rekening brengt snij je jezelf in de vingers want dan moet je meer BTW afdragen dan je hebt ontvangen en dat gaat ten koste van je winstmarge.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor de meeste ondernemers is de btw geen kostenpost.

De btw die je berekent aan de klanten zit in de verkoopprijs begrepen. In jouw geval: eur 10,85 per verkocht product is voor de Belastingdienst (dat is de btw in eur 62,50)

De btw over alle ingekochte producten in diezelfde periode (kwartaal, soms maand) mag je daarop in mindering brengen. Dat is hier eur 10,50 per product.

Je marge is dus 51,65 - 50 = eur 1,65 per product. Dat lijkt me niet veel. Bij een supermarkt gaat het weliswaar om centen per artikel maar die heeft een veel grotere omzetsnelheid dan een handel in cosmetica. Bedenk dat de verkoop alle andere kosten van de webshop moet goedmaken en dat is niet alleen de inkoop van het product. Ook zelf wil je er natuurlijk wat aan overhouden.

Toegevoegd na 13 uur:
Stel dat je een factuur krijgt van degene die de site van je webshop heeft gebouwd. De btw daarop mag je ook in vooraftrek brengen op de btw-aangifte. Hetzelfde voor de btw op nota's voor de verpakkingen die je nodig hebt om de producten te versturen. Enz. enz.

Er zijn erg veel regels voor de btw. Zo bestaat bijv. ook nog de kleineondernemersregeling. Als je als eenmanszaak in een jaar per saldo minder dan euro 1883.- zou hoeven af te dragen aan de belastingdienst (en aan diverse andere eisen voldoet) dan hoef je minder of helemaal geen btw af te dragen. Advies, als je er niet helemaal in thuis bent: raadpleeg een administratiekantoor.
Computoon