Kan ik de bruto stagevergoeding terugvragen in de belastingaangifte? en is het slim loonheffingskorting niet aan te zetten?

op het contract staat dat ik een stagevergoeding ontvang van 450 euro netto. dit betekend dus dat het bedrijf bruto meer betaalt voor mij. mijn vraag is dus ook kan ik het bedrag dat het bedrijf extra betaald terugvragen in de belanstingaangifte? en is het slim om de loonheffingskorting niet aan te zetten zodat het bedrijf meer belasting moet betalen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
ronron1212
5 jaar geleden
Als je niet meer verdient dan die stage vergoeding dan is dat voor het bedrijf en voor jou gewoon netto.
tinus1969
5 jaar geleden
In dit geval moet je netto lezen als 'de werkgever draagt geen belasting en premies af omdat zij er van uitgaan dat jij geen belasting hoeft te betalen'.

Antwoorden (1)

Over het algemeen gesproken: het is voor een werkgever niet verstandig om nettobedragen af te spreken.

Of je de loonheffingskorting nu aan laat zetten of niet maakt uiteindelijk geen verschil:
* laat je 'm op JA zetten, dan wordt er nu minder loonheffing ingehouden op je brutovergoeding. Gezien de hoogte van de stagevergoeding zal dan geen loonheffing worden ingehouden omdat je stagevergoeding lager is dan de maximale heffingskorting. In dat geval is de nettostagevergoeding gelijk aan de brutostagevergoeding.
(Attentie: je mag maar bij één werkgever de loonheffingskorting op J late zetten).

* Laat je 'm niet op JA zetten, dan wordt er loonheffing ingehouden. Maar dat bedrag krijg je weer terug als je volgend jaar aangifte inkomstenbelasting doet.
Computoon