Mag de Ing zonder overleg geld van mijn rekening halen?

Ik heb twee rekeningen bij de Ing.
Op de ene rekening was sinds enige tijd een minimale roodstand.
Afentoe wordt dat weer aangevuld is er wat geld van werk binnenkomt en dan sta ik weer positief, gaat al tijden zo.
Nu heeft de ing/saldobeheer debiteuren plotseling een ruim meer bedrag vande ene rekening afgehaald en dat gestort op de andere rekening om de roodstand op te heffen.
Mogen ze dat zomaar doen, zonder dat je daarvan in kennis wordt gesteld vantevoren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Het je een krediet lopen op de rekening waar je af en toe wel eens rood staat?

Zo ja dan kan het zijn dat er geld geïnd moest worden voor dit krediet. Als ze dan zien dat je op een andere rekening wel geld hebt kunnen ze het zo overhevelen naar je andere rekening. Het feit dat ze dit doen, betekent ook gelijk dat het mag anders zou een ING zoiets niet doen.

Zo nee dan is het rood staan misschien te hoog geweest of te lang geweest en hebben ze er preventief iets tegen gedaan.

Om deze reden is het verstandig om al het geld wat je niet uitgeeft in dezelfde maand te verplaatsen naar een spaarrekening buiten de bank waar je nu zit. Zo kunnen ze nooit aan je geld komen om te gaan schuiven.

Ze nemen meestal wel eerst contact met je op voordat ze geld gaan overhevelen. Dit doen ze echter 1 of 2 keer telefonisch en als ze je dan niet te pakken krijgen heb je pech dan voeren ze het gewoon uit. Je kunt daarna hoog of laag springen en een maand met 50 euro proberen zien rond te komen want ze doen er niks meer aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee. Jouw rekeningen zijn jouw zorg en hoe je ze beheert ook. Wel kunnen ze eisen stellen aan het saldo dat je op de rekening hebt.

Lijkt me vreemd als ze dat gedaan hebben. Ik zou zeker even bij de bank langs gaan en uitleg vragen

Toegevoegd na 10 minuten:
Ze hebben op hun help hier ook niets over in staan:
http://www.ing.nl/particulier/klantenservice/veelgestelde-vragen/betalen/betalen/rood-staan/index.aspx?faquri=tcm:7-41787
Bij de Kwartaallimiet moet u ervoor zorgen dat u gedurende één gehele werkdag* per drie maanden een positief saldo op uw Betaalrekening heeft. Lukt dit niet, dan wordt de Kwartaallimiet beëindigd en moet u het bedrag van de Kwartaallimiet direct terugbetalen. Staat u na beëindiging nog rood, dan geldt het hogere rentetarief van rood staan zonder toestemming. De betalingsachterstand wordt ook gemeld bij het BKR in Tiel. Dit kan gevolgen hebben bij bijvoorbeeld het afsluiten van een hypotheek of een abonnement voor een mobiele telefoon. Rentetarieven kunt u nalezen in het Kostenoverzicht ING Betaalproducten (PDF, 151 kB).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag een bank doen vh ene rekening geld halen om de roodstand vh andere rekeningnummer op te heffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je dat eens willen toelichten, ik snap er niets van, dus zonder met mij te overleggen,hebben zij daarover het beheer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij staat het in de voorwaarden dat de bank dat mag doen.
Waarom bel je de ING niet, misschien kunnen zij dat onderdeel voorlezen voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Samuel1304: Kun je jouw antwoord wat meer onderbouwen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me onwaarschijnlijk dat ze dat mogen. Wel ken ik contracten waarin er voor rente berekening de saldi van de verschillende eigen rekeningen worden opgeteld en ook de krediet limiet voor de rekeningen gezamenlijk geldt.
Heb helaas een keer de zelfde ervaring gehad en toen ik belde werd daar behoorlijk onbeleefd op gereageerd.
Hoe terecht de eventuele maatregel ook kan zijn, ik vond vooral de reactie erna erg onbeschoft.
Ben nadv naar een andere bank gegaan en dat wil wat zeggen, want ik was al 20 jaar klant bij wat vroeger de Postbank was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mogen ze dat over het algemeen doen. Ze zien jou niet als wandelende rekening, maar slechts al een per saldo debiteur of crediteur. Waardering in het bankwezen, is subtiel en wordt voornamelijk bepaald door het saldo. Als je een beetje saldo hebt, dan heb je je eigen accountmanager, die alles overziet en contact met je opneemt als er iets moet worden gedaan met jouw rekeningen. Jouw situatie is echter, dat je een kostenpost bent en dat ze nog niet zeker weten of je jouw eerste reklening niet gewoon moeten opheffen. Nederland is een van de weinige landen waar rekeningen gratis zijn.