Mogen wij de af en bij schrijvingen zien van onze oude Moeder?

Dochter die niet in de buurt van haar moeder woont doet de financiële administratie voor licht dementerende moeder.
Moeder heeft geen eigen woning of waardevolle voorwerpen.
Dochter komt om de plusminus 3 weken bij Moeder.
Wij weten niets van financiële situatie.
Hoegenaamd geen contact met de zus.
Hoe kunnen wij zien hoe Moeders financiële situatie is?

8 maanden geleden
in: Bankieren
4.8K
tinus1969
8 maanden geleden
Contact leggen met de zus. Die dit niet achter haar rug om, dat geeft alleen maar meer wantrouwen.
Edraket
8 maanden geleden
Als je zus de financiën correct beheert zal zij van inzage geen probleem maken. Weigert ze die inzage te geven, dan zit waarschijnlijk iets fout.
tinus1969
8 maanden geleden
@Herman63 wat is je zorg? Waar ben je bang voor?
Ikhebgeenidee
8 maanden geleden
Klinkt allemaal heel onpersoonlijk. Wie is "wij" in "wij weten....".
Is het je zus die de administratie doet? En daar is geen contact mee? Met je moeder wel?
En wat Tinus1969 vraagt: wat is je angst?
Ik zou me kunnen voorstellen dat je zus (?) geen inzage geeft, als er al jaren geen contact meer is. Niet omdat er iets mis is, maar bv omdat er juist wantrouwen is waar de vraag om inzage te willen vandaan komt.

Antwoorden (1)

Je kunt alleen bij je moeder zelf en bij haar dochter vragen om inzage van de bankafschriften.
De bank mag je dat niet geven behalve als je daartoe gemachtigd bent. Maar machtigen wordt moeilijk als je moeder dementeert.
8 maanden geleden