Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een gezamelijke rekening en een rekening met gemachtigde?

Ik ga over een jaartje samenwonen met mijn vriendin. Wij hebben geen geregistreerd partnerschap.

Het huis waarin wij gaan samen wonen is van mijn ouders. Wij gaan het huis huren. Wij doen geen geregistreerd partnerschap omdat nu beide huurtoeslag kunnen krijgen. Wij studeren beide nog.

Zodra wij samenwonen willen wij samen een rekening, met beide een betaalpas en een gezamelijke spaarrekening. Ik wil deze rekening graag bij de SNS Bank. Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een gezamelijke rekening, en een rekening met gemachtigde? Maakt het voor de fiscus iets uit welke van de twee rekeningen ik kies? We hebben afgesproken dat ik verantwoordelijk ben voor de financiële dingen, dus voor ons maakt het volgens mij niet veel uit. Het is alleen of de fiscus moeilijk kan gaan doen omdat wij niet als geregistreerd partnerschap staan en dat voorlopig ook nog niet willen. Hoe zit dit verder ook met de belastingaangifte etc.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (1)

Met een en/of-rekening geven jij en degene met wie je je rekening deelt (dat heet de mederekeninghouder) elkaar toestemming om de rekening apart van elkaar te gebruiken. Jullie mogen allebei bijvoorbeeld geld opnemen van de betaalrekening of van de spaarrekening . Beide rekeninghouders zijn allebei apart aansprakelijk voor wat je met je betaalrekening / spaarrekening doet. Voor een schuld op de gezamenlijke betaalrekening of spaarrekening zijn beide verantwoordelijk. Ook als maar 1 rekeninghouder de schuld heeft veroorzaakt.

Als iemand toestemming krijgt jouw betaalrekening / spaarrekening te gebruiken, heeft zo iemand de gevolmachtigde. Een gevolmachtigde mag betalingen of spaarhandelingen doen, maar mag geen wijzigingen laten doorvoeren (bijvoorbeeld een adres aanpassen).

Zolang er geen fiscaal partnerschap is, geldt voor een gezamenlijke betaal- of spaarrekening dat ieder 50% aangeeft in de aangifte. Maar er kan ook anders worden verdeeld bijvoorbeeld 100% / 0% of 70/30 Als het totale saldo maar 100% is.
Bij een gemachtigdenrekening gaat de Belastingdienst ervan uit dat het volledige saldo van de rekening staat op de naam van de rekeninghouder.
fisbel