Mijn schoonouders hebben allebei chronische medische klachten, kan ik hier voordeel uithalen bij de IB belastingaangifte?

Mijn schoonvader is afgekeurd voor zijn rug en heeft zware pijnstillers voor de rest van zijn leven + dat hij een gehoorapparaat heeft.

Mijn schoonmoeder is hartpatient, waardoor ze veel medicijnen moet betalen.

Kunnen zij in de belastingaangifte hierdoor geld terugvragen / belastingkorting krijgen? En zo ja, hoe kun je dat aangeven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Zeer waarschijnlijk is het mogelijk dat er bij uw schoonvader belastingteruggave mogelijk is . Hij heeft een laag inkomen, dus de drempel is slechts 1,65% over zijn (drempel)inkomen. Medicijnen zijn niet aftrekbaar, als ze vergoed worden. Het eigen risico is eveneens niet aftrekbaar. De meeste medicijnen worden vergoed door de zorgverzekeraar, maar een eigen bijdrage voor bijvoorbeeld slaaptabletten of pijnstillers, vaak zo'n € 10 per recept is wel aftrekbaar. Soms ook geneesmiddelen die in het homeopthisch gebied of alternatief gebied zitten. Belangrijk is dat er een voorschrift van de huisarts of specialist is. Meestal te herkennen aan H of S op de nota. HV is niet aftrekbaar (handverkoop) ook niet als er een apotheeknota voor uitgegeven is.

Zo iets in het kort over medicijnenaftrek.
Batterijen bij het gehoorapparat: de werkelijke kosten. Als de bonnetjes niet meer aanwezig zijn mag 2 x € 30 in aftrek worden genomen. Ook de verzekering is aftrekbaar. Als er elektriciteit nodig is voor scootmobiel, traplift, hooglaagbed, apneuapparaat: deze kosten zijn aftrekbaar bijvoorbeeld € 100 tot € 180 voor de scootmobiel.

Ook tandartskosten en fysiokosten zijn aftrekbaar, mits niet vergoed.
Kleding en beddengoed: € 310, als er sprake is van invaliditeit en er veel gewassen moet worden en/of er ongelukjes gebeuren of er worden zalven gebruikt.

Ook vervoerskosten is zo'n item. De werkelijk kosten tellen. Per auto gemiddeld € 0,35. En verwar deze post a.u.b. niet met ziekenbezoek (€ 0,19 / km onder voorwaarden)

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Invullers van vakbonden worden op het onderwerp ziektekosten nauwelijks elk jaar bijgeschoold. Voor de invullers van de ouderenbonden is deze aftrekpost speerpunt. Voor € 30 of iets meer per jaar kan men lid worden en de belastinginvuller komt bij u thuis. De aangifte is gratis op maximaal € 10 onkostenvergoeding na. Ook worden de toeslagen gecheckt. Ik heb alleen op dit gebied al duizenden euro's voorbij zien komen die gemist werden in het verleden.

Als u toch zelf aan de slag wilt gaan met de aangifte van uw schoonvader kan ik u de site van meerkosten heronder aanraden: duidelijke en toch gedetailleerde uitleg over elk onderwerp bij de aftrek specifieke zorgkosten.

Maar de tip blijft: maak uw schoonvader lid van een ouderenbond, ga er gezellig bijzitten bij de aangifte. U zult er waarschijnlijk zelf ook veel van leren. Vraag een belastinginvuller die uitleg wil geven. Niet iedere invuller kan of wil dat.
fisbel