Nee je verkoopt een bezit dat is al van je zelf dus je hoeft dat niet op te geven aan de fiscus. Je kunt wel te maken krijgen met de vermogens belasting als je boven het vrij gestelde vermogen komt.
ronron1212
4 jaar geleden
carmel163
4 jaar geleden
Dank je wel voor je snelle en duidelijke uitleg!
Niet als inkomen. Want de verkoop van auto's is geen bron van inkomsten voor een "gewone" particulier. Het zou wat anders worden als het verkopen een bron van inkomsten wordt. En daarvoor hoef je geen beroepsmatige autohandelaar te zijn.

De opbrengst van de auto wordt op de bankrekening bijgeschreven of in contanten ontvangen. Als dat bedrag op 01/01 van het volgend jaar nog aanwezig is, lift het mee in box 3.

Er zijn bezittingen die je wel moet aangeven in de aangifte inkomstenbelasting. Maar de auto valt voor de meeste mensen NIET onder art. 5.3, lid 2 onder c van de Wet inkomstenbelasting 2001; "roerende zaken die door de belastingplichtige en personen die behoren tot zijn huishouden niet voor persoonlijke doeleinden worden gebruikt of verbruikt alsmede roerende zaken die voor persoonlijke doeleinden worden gebruikt of verbruikt doch hoofdzakelijk als belegging dienen."
Dus degene die een oldtimer erop nahoudt als beleggingsobject behoort 'm fiscaal te parkeren in box 3.
Computoon