Offerte kosten hypotheek aftrekken?

Kan ik de gemaakte offerte kosten van een hypotheekverstrekker aftrekken terwijl ik uiteindelijk geen gebruik heb gemaakt van deze hypotheekverstrekker?
Uiteindelijk gekozen voor een andere hypotheekverstrekker aangezien de rente daar veel voordeliger was aangezien ik op dat moment ook een vaste aanstelling had.
De 'voorlopige'hypotheek hebben we aangehouden tot het moment dat ik mijn vaste aanstelling had om niet uiteindelijk zonder hypotheek te komen zitten.
De kosten voor de 'tijdelijke' hypotheek zijn 3435 euro en hebben we in juni van dit jaar betaald. De daadwerkelijke hypotheek voor ons huidige huis hebben we in 2015 afgesloten en alle vaste aftrekbare kosten vorig jaar ook opgegeven maar de kosten van de tijdelijke hypotheek hebben we dit jaar betaald.
Volgens mij kan ik die 3435 euro nu dit jaar aftrekken maar onder welke noemer in het aangifteprogramma?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.geld.nl/hypotheek/service/aftrekbare-kosten-aankoop-woning
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/uw_hypotheek_of_lening/wat_is_aftrekbaar/eenmalig_aftrekbare_kosten/eenmalig_aftrekbare_kosten

Antwoorden (1)

Het zal even zoeken zijn in het online-aangifteprogramma. Maar de bemiddelingskosten t.a.v de hypotheek kunt u aftrekken als eenmalige hypothecaire kosten. Als u de ja/nee vragen t.a.v. de hypothecaire kosten goed beantwoordt, komt het scherm met de eenmalige aftrekbare kosten vanzelf te voorschijn.

Kosten van een offerte die uiteindelijk niet doorgaat zijn NIET aftrekbaar.
Leest u onder: advieskosten hypotheek - zie bron
fisbel