Belastingaangifte: Moet men aangifte doen van het saldo van een bankrekening waarvan men mederekeninghouder is? (geen gemachtigde)

Een mederekeninghouder heeft evenveel rechten en plichten mbt de bankrekening.
Vaak zijn er kinderen mederekeninghouder van de hoogbejaarde ouders.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inkomstenbelasting particulieren

Het beste antwoord

Het is niet van belang voor de inkomstenbelasting, maar voor de vermogensrendementsheffing. Als je vermogen, inclusief de helft van de betreffende rekening, onder de belastingvrije voet valt, dan heeft het voor jou geen consequenties. Zo niet dan betaal je elk jaar belasting over het deel boven de belastingvrije voet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vermogensbelasting was, in tegenstelling tot de inkomsten- en vennootschapsbelasting, een tijdstipbelasting. Dit wil zeggen dat er geheven werd ten opzichte van het vermogen op een bepaald tijdstip: 1 januari van ieder jaar. Het principe was simpel: men nam de bezittingen en trok daar de schulden van af. Van dit saldo werd vervolgens een deel vrijgesteld, en de rest werd belast tegen 0,7%. Sinds 2001 is de Wet op de Vermogensbelasting 1964 ingetrokken en vervangen door Box 3 van de Wet op de Inkomstenbelasting 2001. Vanaf 2001 wordt het vermogen op 1 januari en het vermogen op 31 december genomen, opgeteld, en gedeeld door twee. De belastingdienst veronderstelt een rendement van 4% hierover, en belast dit tegen 30%.
Uiteindelijk wordt dus 1,2% (30% van 4%) geheven over het gemiddeld vermogen.

Andere antwoorden (1)

Ja, en wel voor de helft (als er twee rekeninghouders zijn) van de zogenaamde en/of rekening.