mijn spaargeld staat op een bankrekening waar ik 2.5 % rente krijg zijn er betere adv. of kan ik beter een deel van mijn hypt aflossen?

wat te doen met je spaargeld

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een hypotheek hebt met een spaardeel waarbij je in een spaardepot kunt storten, kun je dat beter doen. Die spaardepots brengen waarschijnlijk veel meer rente op dan de 2.5 % die je nu krijgt, terwijl de hoofdsom van hypotheek even hoog blijft en je even veel hypotheekrenteaftrek krijgt.

Vraag het eens aan het mannetje van je bank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het zal aan je hypotheek liggen of en hoe je mag aflossen. voor een spaarrekeing zonder voorwaarden is 2,5 % hoog, alleen de leaseplanbank zit iets hoger. heb je geld langere tijd niet nodig dan kan je ook een langlopende deposito afsluiten, hier krijg je rentes tot 4 %. alleen staat het dan lang vast en veel mensen denken dat de rente de komende jaren sterk gaat stijgen en die stijging loop je mis als je je geld lang hebt vaststaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hypotheek aflossen is momenteel zeer voordelig. Waarschinlijk zit je hypotheek rente tegen de 5%. TRek hier je hypotheek rente aftrek bij je loonbelasting vanaf, en je komt nog steeds op een effectiefe betaalde rente van bv. 60% * 5% = 3% per jaar. Dat is .5% hoger dan wat je aan rente op je rekening zou kunnen krijgen.

Je wint er dubbel mee: De aflossing zorgt meteen voor een lager maandbedrag te betalen bij gelijke rente, omdat je schuld kleiner is.

Voor jouw specifieke situatie kan je het even bij je bank door laten rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spaarrente is op dit moment laag, maar de hypotheek aflossen met spaargeld is niet altijd verstandig.

Indien de spaarrente (dus ook de hypotheekrente) weer gaat stijgen, is het namelijk verstandiger om weer te gaan sparen in plaats van aflossen. Bij het aflossen van een deel van de hypotheek kunt u het eerder geinvesteerde geld later niet weer terugkrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je extra aflost kan je zeggen dat je de hypotheekrente dan je rente wordt. Het enige dat je moet bedenken is dat je er niet meer kan aankomen. Het is dus wel raadsaam om wat achter de hand te houden. Eventueel kan het zo zijn dat je geen hogere rente vangt als je extra af lost dat heeft te maken met de rente aftrek van de belasting, maar ik acht die kans klein.