Hoera! Bijna op kamers! Heeft iemand geldbesparings-tips?

De knoop word hopelijk deze week doorgehakt. Ik ben spontaan heel zenuwachtig geworden over de te verwachten worstelingen met geld; wat zijn dingen waar je op kunt besparen?

Note: ik ga zeer zelden uit, en koop alleen goedkope kleding.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zou in ieder geval een kasboekje bijhouden en daarnaast iedere week een bedrag apart houden in een potje zodat je toch nog iets spaart. Verder, kook voor 2 dagen. Je kunt ook kleding ruilen met je studenten. Als je tijd over hebt probeer een baantje te vinden voor een paar uurtjes of geef bijles. Als tandpasta op is, knip deze open, er zit best nog veel in. En oh ja, zet niet teveel beltegoed op je mobieltje. Succes, komt allemaal wel goed!

Goed dat je al een zuinige basis hebt, want door je vaste laste kun je minder geld uitgeven. Maak voor jezelf inzichtelijk waar je je geld aan uit geeft. Vooral de eerste paar maanden, dan weet je wat je vaste en je gemiddelde lasten zijn. Door deze lasten inzichtelijk te maken weet je wat je uitgeeft en wat je overhoudt. Daarnaast natuurlijk goed opletten met boodschappen doen. Kies de huismerken als je kan (soms is het huismerk gewoon echt niet lekker) en koop wat je nodig hebt. Vries maaltijden in zodat je ze een paar dagen later weer op kan warmen en nog een keer kan eten (voordeel, tijd + geld). Wees niet te zenuwachtig, maar geniet er van!!!! Toegevoegd na 1 minuut: Bij de kringloopwinkel hebben ze vaak leuke spulletjes voor weinig geld. Je kunt natuurlijk ook op marktplaats rondkijken, want er zijn zat mensen die iets wegdoen wat jij nodig hebt.

Doe je boodschappen bij de Aldi en de Lidl. Wat je daarna nog tekort komt, kun je halen bij een duurdere en completere supermarkt, zoals bv. de Albert Heijn. Of koop groenten en fruit op de markt en koop seizoensgroenten en fruit. Drink water of ranja i.p.v. dure limonade. Breng regelmatig een bezoekje aan winkels zoals Wibra, Action en boetiek Z (Zeeman). Lekker goedkoop! Neem een bonus kaart, rockspas, ga zegeltjes plakken. Kook voor meerdere dagen en vries in. Kook zoveel mogelijk zelf en haal zo min mogelijk kant en klaar of bij de afhaalchinees. Koop aanbiedingen of 2 halen 1 betalen. Zet de verwarming lager en trek een trui aan. Maak een cadeautjeslade of bak. Koop cadeautjes in het voren, wanneer ze in de aanbieding zijn en leg ze weg. Wanneer je dan een cadeautje nodig hebt, heb je deze lekker goedkoop. Er zijn nog veel en veel meer tips, maar dit was zo even snel wat me te binnen schoot. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Als je op kamers gaat, heb je van alles nodig. Veel antwoorden die hier gegeven worden, gaan over het goedkoop krijgen van inboedel. Dus dat gaat wel lukken denk ik. Dan, als je eenmaal gesetteld bent, ga je je huishouding voeren. Ook daar is natuurlijk van alles te bedenken om het zo goedkoop mogelijk te houden. Wassen bijvoorbeeld, kun je zelf doen, je kan ook in de weekeinden naar je ouders gaan en het daar doen. Scheelt je de aankoop van een wasmachine, en van waspoeder. Dan een grote post: het eten. Eenpersoonsverpakkingen zijn vaak in verhouding veel duurder dan grootverpakkingen. Als je een vriezer hebt, gebruik die dan! Vlees vries je per stuk in, koop aan het begin van de maand een voordeelverpakking, dan kun je even vooruit. Brood, koop een heel en vries het per vier of vijf sneetjes in. Dan heb je altijd lekker vers brood. Chips en snacks niet te veel halen, dat scheelt geld en calorieën. Goedkope schoonmaakmiddelen maken ook schoon. En mocht je nou aan het eind van je geld een stukje maand overhebben: ga eens bij je ouders eten! Die vinden dat best gezellig (hoop ik) en jij hebt weer een paar vitamientjes binnen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100