Waar kan een gemiddeld gezin het beste op bezuinigen?

Als gevolg van de krediet crisis gaan er veel bedrijven failliet en komen mensen op straat te staan.
Dit heeft vaak,ook omdat het werk momenteel ook niet voor het oprapen ligt,gevolgen op het inkomen en uitgaven van het gezin.
Vaak moeten gezinnen een stap terug doen als het gaat om uitgaven in hun dagelijks leven.
Mensen leven vaak naar inkomen en kunnen zich als er een inkomen verloren gaat soms moeilijk aanpassen aan hun nieuwe situatie.
Er zou bezuinigd moeten worden,maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Waar kan een gemiddeld gezin het beste op gaan bezuinigen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

abonnementen opzeggen (tv gids, of andere bladen)

internet naar een goedkoper abonnement (als je abonnement bijna afloopt) eventueel combipakket via tele2 voor internet, telefoon en kabeltv. Of goedkoop internet abonnement en alleen kabeltv.

huismerken of sterker nog iets verder kijken zijn er soms zelfs nog goedkopere producten te vinden. (dit lukt het beste bij bas van der heijden/dirk van den broek en jumbo

thee, koffie en siroop drinken, andere drinken eventueel exclusief voor in het weekend een fles. Als je niet op je centjes let kan drinken een aardig percentage zijn van je totale boodschappen.

minder vlees eten, bijvoorbeeld een boterham dag, dat je 's avonds gewoon brood eet, misschien met wat lekker beleg, maar scheelt zeker al. Of kies voor dingen als stampot met spekkies, of rookworst en dan 1 rookworst delen in stukjes en verdelen over het hele gezin, speklapjes door tweeen delen en ieder een deel geven.

let vooral op aanbiedingen, maar dat heeft geen zin als je met de auto van de een naar de andere winkel moet.

gebruik, fiets of benenwagen, waar mogelijk.

neem prepaid mobiel met max budget per maan die lager is dan je huidige kosten.

koop je boodschappen per week. dus niet dagelijks wat halen, maar van te voren, dat scheelt in extra dingen.

hou je aan een boodschappenlijstje

let op bij verlies in inkomsten dat je dit doorgeeft aan de belastingdienst inverband met toeslagen, had je er eerst geen recht op, nu misschien wel!! zeker als het een tweeverdienend gezin betreft waarin een heel inkomen mist, dan kan je de belastingvrije voet van de partner overhevelen, dit kan je aanvragen door middel van een Voorlopige teruggaaf.

bij problemen, vragen etc, wees geduldig en gebruik de contactformulieren en/of emailadressen van bedrijf. Bel zo min mogelijk en vermijdt zeker zoveel mogelijk de 0900 nummers. De meeste bedrijven antwoorden wel binnen een paar werkdagen. Zo niet kan je altijd nog bellen.

Als je auto MOET rijden (voor werk bijvoorbeeld) rij zo zuinig mogelijk (www.hetnieuwerijden.nl) en gebruik de iets duurdere benzine bij de goedkope benzine pomp, deze gaat langer mee (dit kan je al gauw zo'n 50KM op een tank schelen!)

Op de langere termijn ook zuinig doen met energie, als je dat gaat doen kan je alvast je maandbedrag met misschien 10 euro verlagen.

Verwarming op 19 graden, en werken met truien of gezellig onder een deken op de bank voor de tv.

Let op lichten laten branden. Kort douchen.

tekens zijn op :)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wederom een goed verhaal van sterredag !
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat autorijden betreft: 100 km/u rijden ipv 120 scheelt een heleboel benzine en echt nauwelijks tijd. En het rijdt nog relaxter ook.
sterredag
13 jaar geleden
klopt, ik vergeet dat soms, omdat in mijn directe omgeving je nergens 120 mag :)

Andere antwoorden (28)

fiets ipv auto
koken & op de markt inkopen
korter douchen
geen frisdrank maar thee
Geen chips snoep ed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
boodschappen & energie!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
eerder naar bed, scheelt in de koude maanden veel stookkosten. Ook warmere kleding als je wel op bent, dan hoef je niet te stoken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan heel veel bezuinigen als je in de supermarkt voor het huismerk gaat, of de euro merken.
dat scheelt vaak al de helft, als het niet meer is.
en kinderen op de fiets naar school brengen ipv met de auto.
13 jaar geleden
Abonnementen opzeggen.
je kunt je verdiepen in het koken van voordelige doch gezonde maaltijden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Geen wasdroger (als je die hebt) gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beoordeel de abonnementen die je hebt.
De auto is meestal een van de grootste posten.
Bij verkoop levert die ook direct geld op.
Boodschappen doen in een goedkopere winkel.
Letten op energie gebruik lampen tijdig uit en kachel iets lager en goed beheer hierop. niet thuis terug naar 15 graden.
Kleding kan vaak ook goedkoper worden gekocht.
Letten op de kleine dingen die gekocht worden.
Dus kijken wat is nu echt nodig is eigenlijk de belangrijkste keuze.

Toegevoegd na 35 minuten:
Als je de abonnement niet opzegt blijven ze. Ja het duurt even voor je er echt vanaf bent. Maar als je niets doet hou je deze kosten.
ronron1212
13 jaar geleden
In de eerste instantie: de auto, zeker als er 2 zijn. Kijk maar eens naar dubbeltje op zijn kant, het is het eerste wat ze eruit gooien. Daarnaast abonnementen, kijk wat je elke maand betaald of regelmatig en beoordeel of je ze werkelijk nodig hebt. Denk ook aan abonnementen op de sportschool en mobiele telefoons. De krant kun je opzeggen, die kun je op het internet lezen en zo ook de tv gids.

Zeg voor kleinere kinderen geen nee tegen 2e hands kleding, grotere kinderen kun je in overleg ook kleedgeld geven, schijnt echt te schelen.

Koop zeker niets op afbetaling of ga een lening aan voor luxe. In mijn ogen mag je alleen een lening aangaan voor een huis of een waarde vermeerende verbouwing, dus niet voor een luxere badkamer.

Maak thuis een boodschappenlijst en fiets naar de supermarkt. Dan ben je al beperkt in het meenemen van extra produkten. Doe max 2 x per week boodschappen en koop kleding in de opruiming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, aanbiedingen nalopen mét de fiets! Kids als het enigzins mogelijk is, ook met de fiets naar school etc.. Alle 06 abonnementen opzeggen. Dure sportschoolabonnementen opzeggen. Alle tijdschriftabonnementen opzeggen en de krant. Je kunt tegenwoordig alles op internet nalezen, of ga een gratis metrootje halen of spitsie. Zelf gaan koken, dus geen enkel voorbereid voedsel kopen. Investeren in led verlichting, zijn best duur maar gebruiken een fractie van normale en spaarlampen. De verwarming van 21 graden naar 19 graden zetten en anderhalf uur voordat je naar bed gaat op 13 graden zetten. Koop in bulk, bv. ga naar de boer en koop een kist uien en een kist aardappels, zet in de schuur, kost stukken minder. Koop ook seizoengroentes. Ga naar de markt en zoek een goedkope kraam uit, maak zelf je pastasauzen en boullions en vriez ze in. Koop een vriezer met a label. Ga op zaterdagmiddag tegen sluitingstijd naar een lidl, er is dan veel afgeprijsd met 30 procentjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom die min,ikvind het goede adviezen een plus dus
Wat boodschappen betreft: bij de plaatselijke supermarkt wordt er vaak vlakbij sluitingstijd of net na de openingstijd veel artikelen, bijv vlees wat zijn houdbaarheidsdatum nog een dag is of net overheen is afgeprijsd.
Die produkten kan je gewoon kopen, want het wil niet altijd zeggen dat ze ook meteen bedorven zijn wanneer ze de houdbaarheidsdatum net voorbij zijn.

Toegevoegd na 2 uur:
En naar de markt gaan voordat ze gaan sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien mogelijk,de droogtrommel de deur uit,een van de grootste stroomvreters in huis.
Heb je nachtstroom,maak daar dan zo veel mogelijk gebruik van.
Let eens op je tv,staat deze soms niet onnodig aan.

Alles wat op standby staat verbruikt ook stroom.
Koop vlees en groentes,en dagelijkse behoeften in de aanbieding.
En het klink misschien gek,,maar alle groentes die kun je ook zelf snijden.
De supermarkt is zo verleidelijk,met even snel makkelijk doen.
Maar je betaald het dubbel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het belangrijkste is om een goed inzicht te hebben/verkrijgen in je uitgaven.

Als je dat weet kan je dan de prioriteiten bepalen en kan je bepaalde posten schrappen/uitstellen en aldoende besparen/bezuinigen.

Al de tips die eerder gegeven zijn, bv. die van sterredag, zijn allen geldig !

Schrijf je in op bv. yunoo.nl om een inzicht te krijgen in je uitgaven patroon. Daarna kan je betere beslissingen nemen, oa. door vergelijkingen te maken met andere families/mensen in de gemeenschap met dezelfde situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Efficient levensmiddelen kopen. Ik bedoel dat men vaak veel koopt wat niet gebruikt wordt.
Bij het koken de restjes niet weggooien maar de volgende dag verwerken in een andere maaltijd zodat je geen eten en etenswaren hoeft weg te gooien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grootste kostenposten zijn meestal woning, boodschappen, vervoer, en energie. Waar het beste op bezuinigt valt dus meestal in die groepen. Natuurlijk is het afhankelijk van wat ieders prioriteiten zijn waar mensen niet op willen bezuinigen. Roken of uitgaan zijn natuurlijk gemakkelijke besparingen maar willen mensen soms niet opgeven. Dingen als goedkopere verzekeringen of goedkopere energieaanbieders zijn fijner om op te besparen, omdat je daar verder niets voor hoeft te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuinig met energie (geen onnodig licht laten branden, niet overdreven stoken, niet allemaal elke dag douchen)
Minder vaak vlees eten - en ook gewoon minder vlees
Niet voor elk wissewasje (zoals boodschappen) de auto pakken

Er zijn natuurlijk tientallen grote en kleine dingen te bedenken op alle mogelijke niveaus, maar alleen al die drie dingen schelen ettelijke tientjes in de maand. En als je krap zit, is dat ene hoop geld.

En vooral : geen dingen kopen die je niet nodig hebt. En dat geldt voor alle gezinsleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk moet je omgekeerd te werk gaan.

Eerst een lijst maken van wat écht, maar dan ook echt noodzakelijk is. Dan al het andere schrappen.

Je zult zien dat je zeker 1/3 minder boodschappen doet. Kleding kopen is dan opeens ook niet meer heel noodzakelijk, want er hangt nog genoeg in de kast en alle onnodige hebbedingetjes vallen ook weg.

Eigenlijk ontstaat er dan een soort rust in je hoofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
=Kleding, keukenspullen, boeken en huisraad kopen bij de kringloopwinkel.
=In de supermarkt de onbekende merken kopen die meestal op de onderste plank staan.
=Fruit bij de Turkse winkels kopen; die zijn daarmee vaak veel goedkoper dan de gewone supermarkt.
=In de zomer de pomp van de CV-ketel uitschakelen maar hem wel 1x per week laten draaien.
=Thermostaatknoppen op de radiatoren zetten.
=Kieren dicht maken; scheelt aanzienlijk in stookkosten. =Overdag verwarming op 18 graden, 's nachts op 15.
=Geen apparaten op standby laten staan en adaptors uit het stopcontact nemen als je klaar bent met opladen.
=Met de hand afwassen en geen droger voor de was gebruiken. Wind en zon zijn gratis.
13 jaar geleden
De cost gaet voor de baet uyt.

Overal spaarlampen indraaien.
(scheelde ons 800 euro per jaar)
Wasdroger en vaatwasser zo min mogelijk gebruiken.
Isoleren en op de juiste wijze ventileren.
Overstappen naar goedkopere energieleverancier.
(Overstappen in de maand van uw jaarafrekening)
CV thermostaat efficient instellen.
Vaste telefoonaansluiting de deur uit doen.
Gsm,s met prepaid gebruiken.

Een voordelig combipakket nemen mbt tv, radio, internet.
Via vergelijkingssites uw verzekeringen toetsen of het voordeliger kan. (het kan honderden euro,s schelen)
Abonnementen opzeggen. Bij goedkopere winkels uw boodschappen doen. (kijk naar de aanbiedingen)
Kids die desondanks merkkleding willen hebben nemen maar een krantenwijk of gaan vakkenvullen.

Indien de auto niet kan worden gemist of vervangen door een goedkoper type dan dient het gebruik efficient te geschieden door ritten te combineren.

Spreek vooraf nieuwe huisregels af ivm visite, eters, slapers of loge,s , verjaardagen of party,s.
(zodat u niet voor het blok wordt gezet als de halve schoolklas wil bivakkeren)

Ga niet boven uw stand leven,
maar zet de tering naar de nering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op, dat de tv uitstaat als je er toch niet naar kijkt. Laat niet de hele dag de radio aan staan en dat geld ook voor de computer e.d.
Koop minder vaak "kleine" dingetjes van een paar euro.. bij elkaar is dit vaak al veel.
Zorg, dat je minder eten weggooit. Stop eten zoals macaroni wat over is in de vriezer en eet het later op.
Koop brood en bewaar dit in de vriezer en haal er alleen uit wat je op dat moment nodig hebt(is zo ontdooit).
Check ook even je verzekeringen.. zijn er dingen bij waar je eigenlijk niks aan heb, maar waar je wel voor betaald?

Zo moet je op de hele kleine dingetjes letten die besparen bij elkaar een hoop!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op vakanties!

dagje strand en pretpark kan ook heel leuk zijn
13 jaar geleden
Alleen nog leidingwater gebruiken voor consumptie, en de rest doen met put/regenwater.
Composttoillet, spaar je duizenden liters water mee per jaar en de moderne versies ruiken niet.
Alleen een internetabbonement nemen, gewoon tv kijken via internet, lekker makkelijk en kun je ook gewoon koppelen aan je gewone, weliswaar nieuwe tv.
Je was drogen aan de waslijn, buiten of op zolder
Stoken met een houtkachel, wel een efficiente natuurlijk, tegelkachel is een aanrader.
Autodelen, scheelt echt veel geld.
Een moestuin, alhoewel, je moet het wel leuk vinden en een beetje groene vingers hebben wil je er echt winst op maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ je voor het autodelen. Ik neem aan dat je "minnaar" niet erg te spreken is over het gebruik van put/ regenwater en composttoilet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat hartstikke goed hoor, zit een koolstoffilter tussen en volgens de analyse is het water zelfs drinkbaar, al waag ik me er niet aan...
Wat het composttoilet betreft, het is de nieuwste versie van de 12 ambachten, supergoed ding en schoner dan een gewoon toilet, ik weet, het klinkt niet zo fris maar je merkt er echt helemaal niks van, je ruikt echt niks, het enige is wel dat je na iedere beurt een schijf papier op je schijt moet werpen, maar je moet niks aanraken hoor...
op van alles....behalve HUMOR!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet zo veel en lang douchen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1x per dag douchen is hier heel normaal
Dat moeten ze van me maar geen uren dan he
een kan koffie zetten in plaats van 4-5 kopjes senseo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leen het vrekken boekje staan 101 tips in ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tandenstokers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.
Wat mist bij de andere antwoorden: het huis zelf!! Ga kleiner wonen. Veel mensen hebben een woning waarvan ze de huur of hypotheek maar nét kunnen betalen. Da's gewoon érg onverstandig. I.p.v. koppie koppie te gebruiken en vooraf al enige speling in te bouwen, wordt er heel vaak een 'top-hypotheek' afgesloten. Als je dan toch verhuist naar een kleiner huis: het belangrijkste is dan dat het te betrekken huis goed geïsoleerd is -> minder energiekosten (zoals velen al opmerken, is 't belangrijk de energierekening naar beneden te krijgen).

2.
Wat al een keer genoemd is: bezuinigen op de auto. Echter, er stond niet bij HOE. Wel... Nooit NIEUWE auto's kopen!! De eerste 3 jaar is de afschrijving in verhouding gigantisch. Uiteraard heeft een wat oudere auto gemiddeld meer onkosten. Maar dat weegt nooit op tegen de hoge afschrijving van nieuwe auto's. Koop je echt een oude bak en heb je weinig vrienden in de buurt wonen die direct komen helpen bij pech, dan is 't zowaar goedkoper om een ANWB-abonnement te nemen (dan om het niet te doen). Verder hoeft 't uiteraard geen betoog dat je bij langzaam rijden veel brandstof uitspaart. Je kan nog meer benzine uitsparen door een golfbalachtig oppervlak op je auto te doen (zie: mythbusters). Het ziet er niet uit (daarom is 't ook niet op de markt), maar 't levert voordeel op. Moet je wel erg handig zijn :).
En fietsen, scooteren of motorrijden is natuurlijk sowieso goedkoper dan autorijden.
Koop (op 't moment dat je aan auto koopt) een auto die op gas rijdt, i.p.v. op benzine. Helaas heb je dan minder bagageruimte - maar 't kan al heel snel uit (tenzij je heel weinig km. per jaar maakt). Kies een kleur die minder populair is: bijv. wit. Ten eerste is wit mooier, ten tweede iets goedkoper in aanschaf (gemiddeld). Omdat iedereen tegenwoordig grijs (of zwart, of een andere donkere sombere kleur) wil hebben (Yuk... een auto met dezelfde kleur als het asfalt waar je over rijdt! Ik moet er niet aan denken).

3.
Dit hoeft geen betoog en is vast ook al genoemd: shoppen bij de Action en LIDL/ALDI, i.p.v. bij de dure V&D of Albert Heijn. En goed op de aanbiedingen letten - echter, alleen als je toch al regelmatig zulk soort artikelen koopt. Als je nooit chips koopt, ben je niet opeens goedkoper uit als je chips koopt omdat 't in de aanbieding is. Brood met pindakaas is goedkoper (en waarschijnlijk gezonder) per geleverde eenheid energie/bouwstoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervolg: 4.
TV abonnement opzeggen. Nieuws kan je wel op internet vinden (dat moet je dus niet opzeggen). I.p.v. kanalen kan je wel gamen op TV, of ga lekker wandelen of 't huis opruimen i.p.v. TV kijken. 5.
Ook al genoemd: abonnementen van bladen opzeggen. Bijna alle informatie die je nodig hebt, staat wel gewoon op internet. 6.
Verwarming 2 graden lager en een dikke of extra trui aantrekken. 7.
De kapper is veel te duur. Doe het zelf, of laat 't een studente of iemand zonder zaak doen (die komt dan bij je langs, of je gaat er langs). 8.
Minder douchen. Veel mensen douchen 2x per dag. Overbodig. 9.
Geen NIEUWE PC kopen als de oude traag wordt, maar gewoon formatteren (uiteraard eerst dubbele backups maken _EN_ die beiden checken op een PC van de buren) en dan Windows XP of Ubuntu er op zetten. Geen Vista of Windows 7 - die nemen meer stroom en zijn trager (waardoor je de neiging hebt dure onderdelen toe te voegen). 10.
Gezond verstand gebruiken en niet mooie dingen kopen om de buren te impressioneren.
Sinds kort heb ik een portemonnee met huishoudgeld. Ik neem één keer per week een vast bedrag op en op = op. Waar ik enorm op bespaar is het kopen van eten. Sinds mijn huishoudpot hebben we namelijk minstens één keer per week een kliekjesdag. We noemen dat natuurlijk tapas want dat klinkt veel gezelliger.

Pasta en saus serveer ik tegenwoordig apart. Houdt ik dan wat pasta over dan kan ik daar voor de lunch een lekkere salade van maken. Houdt ik daarentegen wat saus over dan maak ik daar een overheerlijk stokbrood mee (wat kaas of salami er onder) en voila, je hebt weer een heerlijke maaltijd voor weinig!

Besparen op drinken is zeer eenvoudig en erg lucratief. Ranja, thee, koffie in plaats van frisdrank.

In plaats van groente en fruit te halen bij de supermarkt ga ik af en toe (hangt van de beschikbare tijd af) langs een uiterst charmante meneer met een marokkaanse of turkse winkel. Kost vreselijk weinig en de man is zooooooo aardig.

Hondenvoer en wasmiddel haal ik bij de Aldi of Lidl, net zo goed en lekker goedkoop.