Kost nivelleren echt altijd banen?

In de media lees ik steeds: nivelleren kost banen. Met het voorbeeld van flinke verhoging van de hoogste inkomstenbelastingschijf. Maar kan het niet ook anders zodat het geen banen kost of misschien juist wel oplevert?Bv laagste schijf verlagen en tegelijkertijd hypotheekrenteaftrek voor hele dure woningen verlagen. Of rondpompen van allerlei subsidies/toeslagen voor (lage inkomens) stoppen en het geld dat je nu gebruikt om die regelingen uit te voeren gebruiken om (laagste) belasting (schijf) te verlagen. Dit mede op basis van de enige kritische noot die ik (in korte tijd) kon vinden op internet (van hoofdredacteur ESB).

Nivelleren kan een bestedingsimpuls genereren die de economie ten goede komt. De reden is dat lage inkomens een hogere inkomenselasticiteit van de vraag (naar consumptiegoederen) kennen dan hoge inkomens. Mensen met een laag inkomen leven als het ware van paycheck naar paycheck. Hoge inkomens daarentegen sparen vooral bij een hoger netto-inkomen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Economie

Antwoorden (1)

Op termijn altijd omdat het de ondernemingsimpuls uit de economie haalt. Ofwel waarom zou iemand veel energie in studie of werk steken als de beloning niet significant hoger is dan voor iemand die dat niet doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk als je zegt dat er heel veel factoren zijn die hier een rol bij spelen en dat een simplistisch antwoord zoals ik dat geef niet voldoet. Maar ik heb nu eenmaal de nijging om antwoorden te geven op vragen waar niemand antwoord op geeft (die dus lang open staan) al was het alleen maar om wat reactie uit te lokken. Ik ben het er niet mee eens dat 3500 of 7000 euro per maand geen verschil maakt. Voor een bepaalde populatie zal dat zo zijn maar voor minstens net zo'n grote populatie zal het zeker ook niet zo zijn. Daarnaast is het scandinavische model ook weer niet vergelijkbaar omdat daar heel anders gerrekend wordt. Ze hebben daar bijvoorbeeld een enorm recht op ouderschapsverlof en mensen die daar gebruik van maken worden wel als werkend geteld als ik mij niet vergis. Tevens is de werkelooshied daar structureel hoger als hier (als ik de cijfers goed heb).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is ingewikkelde materie en daar is vast niet het laatste woord over gezegd. N.a.v. de reactie van Visara heb ik nog wat gesurfd op het net. Volgens mij kwam ik daar tegen dat in Zweden (waar hij aan refereert) begin deze eeuw structureel hogere werkeloosheid was dan elders in Europa. Ik denk overigens dat iedereen een bepaald basis niveau aan uitgaven heeft (eerste levensbehoeften) en dat een bepaald percentage van het inkomen daar aan wordt besteed. De rest van het inkomen wordt dan besteed aan zaken die dus juist extra banen creeren. Iemand met een minimum inkomen zal 80% van zijn inkomen aan de eerste levensbehoeften besteden. Iemand met een top inkomen 40%. Niet alleen zullen die 40% substantieel hoger zijn dan de 80% van het minimum (luxer wonen, eten etc...) maar er is dus ook substantieel meer geld beschikbaar voor extra's en andere zaken. Nivelleren levert daarbij misschien meer inkomen op op het laagste niveau maar dat hoeft dan niet te leiden tot fundamenteel meer werkverschaffende aankopen. Terwijl er wel substantieel aan de uitgaven kant van de top wordt geknaagd. Bovenstaande percentages zijn fictief en het geheel is een versimpeling van de werkelijkheid, maar teruglezend ben ik wel tevreden met de redenering ;-)