Hoe verhouden zich de kosten en opbrengsten van gaswinning in noord Nederland?

Van kinds af aan heb ik geleerd dat de Nederlandse economie drijft op de gasbel in Slochteren. De laatste tijd hoor ik daar niets meer over en gaat het alleen nog over de kosten van schade aan onroerend goed a.g.v. verzakkingen en bevingen.
Nu snap ik ook dat niet alle schade altijd netjes wordt vergoed (en daar kan iedereen een mening over hebben maar dat is niet mijn vraag). Als een keurige vergoedingsregeling nu wel het geval zou zijn: Hoe verhouden zich dan kosten en opbrengsten van gaswinning in noord Nederland?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
1.2K
SimonV
9 jaar geleden
Een vergoedingsregeling voor huidige of ook toekomstige schade?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitgaande van de delta's per jaar. Dus als we de reële kosten van vergoedingen 2014 aftrekken van de gasinkomsten van 2014, waarbij ik met gasinkomsten bedoel winst, dus opbrengst minus winningskosten.
SimonV
9 jaar geleden
Over 2014 zullen de vergoede bevingskosten nog wel meevallen, maar toekomstig wordt het scenario veel somberder:
"De Telegraaf heeft de hand weten te leggen op een gevoelig rapport waaruit blijkt dat 30 tot 90 duizend families Janssens zijn die voor 6,5 miljard euro hun huizen moeten stutten. Dat is nodig om de provincie tegen de grillen van de aarde te beschermen. Dit gaat om 70 tot 200 duizend euro per huis (!) en omvat nog niet de kosten die het met zich gaat meebrengen om ziekenhuizen, scholen, kantoren, bruggen en leidingen aardbevingbestendig te maken. " http://daskapital.nl/2015/02/65_miljard_moet_provincie_gron.html

Het beste antwoord

Een antwoord op deze vraag is nog niet te geven.

De staat verdient zo'n 10 tot 15 miljard aan het aardgas.
Van elke euro die door de NAM wordt uitgekeerd aan schadeclaims, wordt ongeveer 64 cent betaald door de Nederlandse Staat.
De Staat heeft tot nu toe voor 160 miljoen euro meebetaald aan schade die is ontstaan door gaswinning in Groningen.

Dus tot nu toe zullen de kosten nog wel meevallen in relatie tot de opbrengsten, maar toekomstig wordt het scenario veel somberder:
"De Telegraaf heeft de hand weten te leggen op een gevoelig rapport waaruit blijkt dat 30 tot 90 duizend families Janssens zijn die voor 6,5 miljard euro hun huizen moeten stutten. Dat is nodig om de provincie tegen de grillen van de aarde te beschermen. Dit gaat om 70 tot 200 duizend euro per huis (!) en omvat nog niet de kosten die het met zich gaat meebrengen om ziekenhuizen, scholen, kantoren, bruggen en leidingen aardbevingbestendig te maken."
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@simonv Met een jaarlijkse opbrengst van 15 miljard zou ik denken dat het verstandiger is die 6,5 miljard voor lief te nemen, keurig de claims af te handelen, maar wel gewoon door te pompen. Het geeft natuurlijk een hoop overlast voor de mensen, maar als zij met een keurige regeling in staat worden gesteld de schade te repareren, lijkt mij dat beter dan geen aardgasbaten en geen regeling. http://aardgas-in-nederland.nl/nederland-aardgasland/aardgas-en-de-economie/#2
SimonV
9 jaar geleden
6,5 miljard is een begin... het omvat nog niet de kosten die het met zich gaat meebrengen om ziekenhuizen, scholen, kantoren, bruggen en leidingen aardbevingbestendig te maken.
Als door een aardbeving de gasinstallaties van de NAM ontploffen of buiten werking worden gesteld, dan zijn er even helemaal geen inkomsten meer...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tja, daar heb je wel een punt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zal inderdaad lastig zijn om toekomstige kosten accuraat in te schatten.