hoe komt de gemeente wijk bij duurstede aan zijn geld en wat is de begroting?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie

Antwoorden (2)

In onderstaande link vind je de begroting. Een gemeente haalt zijn geld uit exploitaties bezittingen , gemeente belastingen enz
12 jaar geleden
De belangrijkste bron is het Rijk. Het Rijk stort een groot bedrag in het Gemeentefonds en dat geld wordt volgens allerlei criteria verdeeld over alle gemeenten. Die mogen het vrij besteden. Daarnaast krijgen gemeenten zogenaamde doeluitkeringen: geld dat alleen voor een bepaald doel mag worden uitgegeven.
Gemeenten heffen ook zelf belasting: onroerende zaaksbelasting, zuiveringsheffing, hondenbelasting.