Eén op twee Belgische werknemers heeft meer dan acht jaar anciënniteit in dezelfde
onderneming, dit is het op één na hoogste cijfer in de EU, net achter Frankrijk. Die
jobzekerheid voor de werknemers gaat gepaard met verminderde werkkansen voor
de werkzoekenden. De Europese landen met een hoge gemiddelde anciënniteit hebben inderdaad telkens een lagere algemene werkgelegenheidsgraad. Omgekeerd hebben de landen met de laagste gemiddelde anciënniteit tevens de hoogste
activiteitsgraad. Meer jobmobiliteit door meer flexibiliteit kan dus meer werk en
daardoor meer zekerheid geven. De flexicurity is geen mythe. De wanhopige
Belgische zoektocht naar een hogere activiteitsgraad kan niet voorbijgaan aan de
positieve correlatie tussen mobiliteit en werkgelegenheid in diverse Europese landen.

Bron:

http://www.itinerainstitute.org/upl/1/default/doc/Nota24_raad_hoge_raad.pdf