Als een land miljoenen overmaakt naar een ander land hoe werkt dat?

Gebeurt dit dan alleen op papier of logt er dan iemand in bij mijn.ing om vervolgens het rekeningnummer in te vullen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Economie
2.3K

Antwoorden (1)

Dat gaat via bankrekeningen. In Nederland hebben ministeries en agentschappen eigen betaalrekeningen waarmee zij rekeningen aan externe partijen betalen.
In totaal heeft de Rijksoverheid ruim 2.000 afzonderlijke bankrekeningen. Er zijn 11 overkoepelende bankrekeningen bij 7 verschillende banken waar de 2.000 rekeningen onder vallen. De overkoepelende rekeningen worden 'paraplurekeningen' genoemd.

Bij bijvoorbeeld betalingen aan de Europese Unie komt het verzoek tot betaling binnen bij het Agentschap.
Nadat een betalingsverzoek binnen is, gaat de afdeling Staatsschuld- en Schatkistbeheer (SSB) aan de slag met de betaling. Dit gaat altijd volgens het vierogenprincipe. Een eerste medewerker voert de betaling in. Een tweede medewerker controleert de betaalopdracht na de invoer en keurt deze goed. DNB zorgt ervoor dat het geld van de schatkistrekening van het Rijk kan worden afgeschreven.

De schatkistrekening is de rekening waar al het publieke geld van het Rijk op samen komt. De Nederlandsche Bank (DNB) beheert deze schatkistrekening. Met deze rekening kan het Agentschap van de Generale Thesaurie ervoor zorgen dat een negatief saldo (bijvoorbeeld door betalingen) dagelijks wordt aangevuld. De Nederlandse Staat mag namelijk niet rood staan. Staat de schatkistrekening in de min? Dan vindt een afsluitende transactie plaats die ervoor zorgt dat het schatkistsaldo tussen de € 0 en 200 miljoen positief eindigt.
SimonV