Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel belasting extra betaal ik als het kabinet beslist om 2 miljard euro dividend niet te innen?

Als er (in dit geval dividentbelasting) een bedrag bv 1 miljard euro uitgegeven wordt door de overheid, hoeveel (ongeveer want het is natuulijk afhankelijk van mijn inkomsten) betaal ik daar in mijn belasting aan mee ?

5 jaar geleden
in: Economie
1.9K
paulus811
5 jaar geleden
Dat is nog helemaal niet te zeggen want die regel is nog niet definitief. En als het zover is, is de vraag wie het moet ophoesten. Dat kan de particulier zijn of het bedrijfsleven, of natuurlijk beiden. Als het bedrijfsleven moet betalen, dan worden hoogstwaarschijnlijk de producten of diensten die die bedrijven leveren, duurder. Dus uiteindelijk is de particulier altijd de klos. Maar voor hoeveel is echt niet te zeggen, want het hangt van veel teveel factoren af.
TurfGraver
5 jaar geleden
Dividend belasting is inkomsten.
Om dat te compenseren kan er ook minder uitgegeven worden.
ronron1212
5 jaar geleden
de 2 miljard komt ongeveer op tussen de 70 en 80 euro per inkomsten belasting betaler per jaar.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het kabinet heeft de belofte gedaan: “Burgers gaan niet betalen voor afschaffing dividendbelasting”.
De honderden miljoen euro’s die het kabinet moet vinden om de afschaffing van de dividendbelasting te dekken, moeten worden opgehoest door het bedrijfsleven zelf. Het kabinet bereikte daarover en over de rest van de begroting en het belastingplan voor 2019 een akkoord. Afschaffen van de dividendbelasting zou aanvankelijk 1,4 tot 1,5 miljard euro gaan kosten, maar door de gunstige economische omstandigheden (en dus meer winst en dividend) wordt dat rond twee miljard euro. De resterende bijna 600 miljoen euro vindt het kabinet nu door een aantal belastingen voor het bedrijfsleven te verhogen. De vennootschapsbelasting zou in 2019 verlaagd worden van 25 naar 21 procent. Dat wordt, zo zeggen diverse bronnen rond de coalitie, 22 procent. Maar ook andere maatregelen zijn in beeld, zoals verhoging van de bankenbelasting en de energiebelasting voor grootverbruikers.

Er wordt voor jou dus geen extra belasting geheven door de dividendmaatregel. Hoogstens worden producten van bedrijven duurder en betaal je zo mee.
(Lees meer...)
SimonV
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding