Wat betaald een Horeca-ondernemen voor 1 flesje Coca Cola/Frisdrank?

Steeds meer Horeca-ondernemers vermelden de prijzen van dranken niet meer op hun menukaart.

Zo ook Nielz in Almelo. Daar serveren zo Coca Cola in normale flesjes en flesjes van 330ml (Groot).

Echter vroeg ik mij af wat men nu betaald voor de inkoop van deze flesjes.

Is er iemand hier die open kaart kan spelen en informatie heeft over de inkoopprijzen?

een jaar geleden
5.2K
jc54
een jaar geleden
Groothandelsprijzen kunnen verschillen. Iemand die 100 flesjes per week afneemt betaalt per flesje meer dan iemand die 1000 flesjes per week afneemt.
tinus1969
een jaar geleden
De inkoopprijs is grotendeels irrelevant voor de verkoopprijs in de horeca. Je betaalt in feite voor de bediening en de huur van de locatie.
tinus1969
een jaar geleden
Vergelijk dit met de prijs van een kopje thee; verkoopprijs meestal 2-2,5 euro. Theezakje kost meestal minder dan 20 ct.
paulus811
een jaar geleden
Die flesjes kosten bij de groothandel ongeveer evenveel als bij jouw supermarkt. Loop eens bij een Sligro of andere groothandel binnen (vraag een dagkaart), dan zie je exact wat alles kost voor de horeca.
LeonardN
een jaar geleden
Ik weet dat horeca-ondernemers ook weleens bij supermarkten frisdrank halen als het in de aanbieding is.
Zijn de supermarkten meestal niet blij mee, en kan ook nog weleens tegen de contracten ingaan van de horeca-leverancier.
SentWierda
een jaar geleden
Goeie vraag!
Op de website van Hanos, een horecagroothandel, staat wel Coca Cola aangeboden maar er wordt niet een prijs vermeld. Waarom niet?
Hanos legt uit: 'U kunt alleen prijzen zien als u een account heeft bij Hanos en in aanmerking komt voor bezorging.'
Tja.
RE
een jaar geleden
LeonardN Het maakt niet uit of het in de aanbieding is, bij de super koop je anoniem, in tegenstelling tot inkoop bij de groothandel! De winst van die inkoop gaat dus buiten de boeken om rechtstreeks in de pocket!

Antwoorden (1)

Een horecaondernemer betaalt voor 1 flesje Coca Cola (eigenlijk: per krat) aan de leverancier meer dan het flesje (het krat) kost in de supermarkt. Dit is omdat de horecaondernemer met de leverancier een contract heeft waarin o.a. het totale drankenpakket zit - dus bier, frisdranken en koffie.
Wel kan de horecaondernemer vaak een (soms aanzienlijke) korting bedingen, die meestal afhangt van het volume van de afname. Hoe groter het volume, hoe groter de korting.
Daarnaast kan de horecaondernemer die creatief is, goedkoper inkopen via discountgroothandels en rechtstreeks kopen in de supermarkt. Maar als de leverancier dat ontdekt, kunnen de rapen gaar zijn.
Bron: https://www.meestermeester.nl/files/3714/4316/4450/Restpakket_Misset_Horeca.pdf
een jaar geleden