Mijn man en ik krijgen aow en pensioen. Kan inwonen van een 3e persoon financiële gevolgen hebben?

Een vriendin (een 20-er) van onze uitwonende zoon heeft geen eigen woonruimte. Ze logeert steeds een tijdje bij verschillende vrienden. Zij kan zich nergens inschrijven ( ook niet bij haar gescheiden ouders die zelf problemen hebben met huisvesting).
Zij komt nu in de problemen omdat zij bij geen enkele gemeente staat ingeschreven. Wij willen haar wel bij ons laten inschrijven (inwonen) maar willen wel zeker weten dat dit ons geen problemen met belasting oplevert. Wij hebben een koophuis.

2 jaar geleden
2K
nul1
2 jaar geleden
Als zij op verschillende adressen verblijft dan kan je feitelijk spreken van een persoon zonder vast woonadres en dan kan je een briefadres aanvragen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb

Antwoorden (3)

Geen gevolgen voor AOW als beiden een gehuwden AOW zonder toeslagen ontvangen en pensioen.

Mogelijk wel gevolgen voor gemeentelijke en provinciale heffingen die gebaseerd zijn op het aantal bewoners. Maar ook hier zal de "schade" beperkt blijven omdat verschillende van die heffingen alleen het onderscheid 'eenpersoonshuishouden" en "meerpersoonshuishouden" maken.
.
Attentie: een nieuwe bewoner moet zich inschrijven bij de gemeente.
Toegevoegd op 19 april 2022 16:00: tekst
Computoon
2 jaar geleden
Voor jullie aow en pensioen maakt het niet uit of er anderen bij u komen inwonen. U en uw partner zijn voor de belastingdienst al toeslagpartners, dus ook daar heeft het geen invloed op.

De meeste gemeentes maken alleen onderscheid tussen 1-persoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens voor de hoogte van de gemeentelijke belastingen. Sommige gemeentes maken ook nog onderscheid tussen 1-p, 2-p en 3-of-meer-persoons huishoudens. Is dat laatste in jullie gemeente van toepassing, dan ga je meer betalen aan afvalstoffenheffing en/of rioolwaterheffingen.

Als zij niet daadwerkelijk bij jullie in komt wonen, dan is het niet toegestaan om op jullie adres ingeschreven te staan. Daar kunnen zowel zij als jullie een boete voor krijgen.

Voor dergelijke gevallen is een briefadres mogelijk. Jullie kunnen wel voor haar het briefadres zijn, maar iemand anders waar zij regelmatig contact mee heeft kan dat ook. Het heeft geen gevolgen als je briefadres bent voor iemand, ook niet voor mensen met een huurhuis en/of uitkering.

Komt zij daadwerkelijk bij jullie wonen, maak dan hele goede afspraken en zet die op papier. Heeft zij financiële problemen en (te verwachten) schulden, vraag je dan af waar je aan begint. Hulp is goed bedoeld, maar ook zonder dat zij het wil en er iets aan kan doen, kan het jullie veel ellende opleveren als schuldeisers bij jullie aan de deur komen.
2 jaar geleden
En vergeet je hypotheekverstrekker niet, je bank dus, in onze voorwaarden staat vermeld dat je niemand in huis een kamer mag verhuren.
Wel of niet verhuren, dat moet bewezen worden en vergeet je verzekering niet aan te laten passen, ook zoiets.
Als jullie weg zijn en de inwoner veroorzaakt brand dan kun je het schudden, is een hele goede kennis van ons overkomen, nul komma nul uitgekeerd door zolderkamer verhuur en uitgebrand.