Zojuist KWF kanker bestrijding net aan de deur gehad(?) Ik moet mijn bankgegevens geven en moet min. €6,- pmnd doneren? SKIM of echt?

Op de website kan ik niets vinden over een collecte of bezoekje. Een kleine donatie kon ik niet doen, alleen een soort " abonement" afsluiten voor een donatie van (minimaal) 6 euro 12 euro 18 euro of meer dmv automatische afschrijving.

Normaal gesproken lopen hier ook oudere mensen met collectes voor de kanker bestrijding. Nu was het een "studentje".

Is er nu (tussen kerst en oud en nieuw) een echte KWF "collecte", of wilde iemand mij geld aftrochelen op een erg smerige manier.

BEN BENIEWD!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K
Rieneke1
12 jaar geleden
klinkt niet kosher.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk aftroggelen ik vind ook niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aftroggelen ? wie is zo stom om dan zijn eigen bankrekening te gebruiken om te incasseren ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen legitimatie gevraagd? Wel zo handig. Hier zijn ze ook geweest, waren inderdaad jonge mensen.
Maar jij bepaald wat je geeft en niet het KWF.

Het beste antwoord

De jaarlijkse collecte is al geweest. Er kan sprake geweest van straatwerving, zie hieronder wat ik van de site KWF heb gehaald.

Planning straatwerving
Op straat en huis-aan-huis donateurs werven

Met het geld van het Nederlandse publiek willen wij zo snel mogelijk proberen kanker terug te dringen. Uw geld stelt onderzoekers in staat daar dagelijks keihard aan te werken.
Direct aanspreken van mensen op straat of aan de deur is voor ons een belangrijke bron van inkomsten. Al jarenlang. Het hele jaar door gaan enthousiaste teams de straat op en langs de deuren om structurele donateurs te werven. We werven daarbij ook structurele donateurs voor onze KWF Seizoenloterij.

Deze week zijn ze in de volgende plaatsen actief
Zie bijgevoegde link, klik dan op donateurwerving 26-31 december en daar verschijnen de plaatsnamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Volgens de site vindt er op dit moment geen collecte plaats en vermoed ik dus dat iemand geld probeert af te troggelen. Wat je had kunnen doen is vragen om het kaartje, wanneer je collecteert heb je namelijk (verplicht) een kaartje waarop staat wie je bent en dat je echt meedoet aan de officiele collecte van een organisatie.

Toegevoegd na 9 minuten:
Indien degene aan de deur géén kaartje heeft of, zoals nu, je het niet helemaal vertrouwt zou ik de politie bellen.
In elk geval heb je dan wat meer zekerheid en is er kans dat, als het inderdaad een afzetter blijkt te zijn, hij/zij wordt aangehouden en ook bij niemand anders meer deze streek kan uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de politie bellen, de collecte van het kwf was in september. Maar ook het hele verdere verhaal geeft een vreemd ' gevoel'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt alsof het geen collecte was maar een werving van donateurs - donateurs doneren elke maand of elk kwartaal bijvoorbeeld een x bedrag.
Maar als je het niet vertrouwt, niet doen.
Hier staat informatie over doneren aan KWF: http://overons.kwfkankerbestrijding.nl/veelgestelde-vragen/Pages/als-donateur-hoe-kan-ik-donateur-worden-van-kwf-kankerbestrijding.aspx

Overigens moeten zowel collectanten als wervers een legitimatie hebben. Kunnen ze die niet tonen, dan niets geven, en de politie op de hoogte stellen, en liefst ook het goede doel waarvoor de persoon zegt te collecteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet niet of je het moet vertrouwen,
maar bij twijfel kun je ook gewoon zo'n 'abonnement' afsluiten op de officiële site, dan geef je net zo goed geld, maar dan weet je zeker dat het goed terecht komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je "moet" sowieso niks! Waarschijnlijk proberen ze vaste donateurs te krijgen. Hopelijk heb je geen handtekening gezet en zéker geen bankgegevens aan hem gegeven.
Als je dat wel gedaan hebt kun je de donatie nog wel terugdraaien, zie de link:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je toch even de politie moet bellen om te checken of er ook andere slachtoffers zijn
en tja die legitimatie ?? zou jij een valse van een echte kunnen onderscheiden ? ikke niet
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ik ook niet, +
capthavoc
12 jaar geleden
Misschien voor een volgende vraag ? over die ID
ik geef je 20 minuten anders stel ik hem zelf ;)
Dat is wel in de haak, je wordt gevraagd vaste donateur te worden. Dit is een ander type 'ophaalactie' dan de collectebus, die alleen maar in een vaste week langs de deur mag.

De reden dat ze het tegen het eind van het jaar doen, is dat mensen nu vaak nadenken over 'iets extra doen voor de medemens' of 'een vast goed doel ondersteunen'.

Er wordt maandelijks een bedragje van je rekening afgeschreven en als je het niet meer wil, kun je het meteen stopzetten. Je krijgt zo'n 2 x per jaar 'n nieuwsbrief en als je die niet wil, kun je je daar voor uitschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als men zich niet kan legitimeren met een pasje van de organisatie (en dan nog zeer kritisch kijken), zou ik sowieso niets geven. Bij twijfel: nooit doen. Aan een wildvreemde mijn bankgegevens geven of een automatische incasso toestaan al helemaal niet. En als ze over "moeten" beginnen is het helemaal meteen einde oefening. Je moet niets. Je doneert iets uit eigen vrije wil. Ook hoeveel je doneert bepaal jijzelf. Niemand bepaalt dat jij minimaal een x-bedrag moet doneren. Als ze niet blij zijn met mijn 1 euro-donatie ( b.v.) dan niet. Graag of niet.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb ze gisteravond inderdaad ook aan de deur gehad: het was een jonge jongen, die een verhaal af kwam steken over de Hartstichting (jij hebt het over het KWF), maar je zult hetzelfde bedoelen. Kreeg inderdaad het verzoek of ik via automatische incasso 6, 12 of 18 euro wilde doneren. Het was wel vertrouwd trouwens, met legitimatie, een officieel formulier en beslist geen oplichterij, ze hebben kennelijk daadwerkelijk momenteel een deur tot deur-aktie om nieuwe donaties te werven. (ik ben overigens niet op het aanbod ingegaan, o.a. om reden zoals ik in mijn oorspronkelijke antwoord al aangaf.