waar gaat het inkomen van mijn moeder naar toe wanneer zij overlijdt?

mijn moeder van 95 jaar heeft inkomen van een weduwenpensioen, een eigen pensioen uit arbeid tot haar 65e jaar en AOW. Er zijn 3 nog levende volwassen kinderen en geen testamentvoorzover ik weet.
Er zijn geen bezittingen die geld opbrengen.Wat er is gaat uiteraard naar de kinderen,
maar wat gebeuert er met haar inkomen?

2.8K
Bordensteker
2 jaar geleden
Even wat achtergrondinformatie. Het basisprincipe van pensioenen en lijfrenten en AOW is dat het aantal uitkeringsjaren onzeker is doordat de duur van die uitbetalingen gekoppeld is aan het al dan niet in leven blijven van de betrokkene.
De uitbetalingen van pensioenen, eventuele lijfrenten, en de AOW, houden ten ene male op wanneer de begunstigde deelnemer overlijdt. Bij iemand die kort na zijn pensionering komt te overlijden blijft de pensioenverzekeraar dus eigenlijk op zowat al de bij leven ingelegde pensioenpremies zitten. Er hoeft niet uitbetaald te worden. Net als bij een brandverzekering als er geen brand gebeurt. Bij iemand die nog lang en gelukkig leeft moet de verzekeraar (cq de Staat als het over de AOW gaat) daarentegen nog heel lang blijven uitbetalen. Dat de verzekeraar dat kán berust niet alleen op de ingelegde pensioenpremies, maar ook (mede) op de zekerheid dat gemiddeld gesproken lang niet iedereen lang blijft leven als pensioentrekker. (zie vervolg)
Bordensteker
2 jaar geleden
(vervolg) Net zoals een opstalverzekering voor een afgebrand huis veel meer schade moet vergoeden dan er door de betreffende huiseigenaar al aan premies betaald zal zijn. De verzekeraar mikt met zijn premiebedragen op een klein overschot over een gemiddeld jaar zodanig dat hij bij een gemiddeld aantal branden nog steeds elk jaar iets meer aan premies int dan hij aan schade-uitkeringen moet uitbetalen. Met dat overschot betaalt hij o.a. zijn kantoor en zijn werknemers. Terug naar het geval van de pensioenverzekeraar: die rekent tamelijk precies uit hoeveel een werknemer _gemiddeld_ in zijn arbeidzame leven zal kunnen inleggen als pensioenpremie, en hoeveel jaren die _gemiddelde_ mens na zijn pensionering nog zal kunnen genieten van de aan zijn leven gekoppelde uitbetalingen.
En een weduwenpensioen is dus betaald met premies ingelegd door de man, maar de uitkeringsduur is gekoppeld aan het voortleven van de weduwe. Ik hoop dat ik het zo een beetje begrijpelijk heb gemaakt.

Antwoorden (1)

De uitbetaling van die drie uitkeringen stopt als ze overlijdt omdat er niemand meer is die aan de voorwaarden voor uitkering voldoet. De uitkeringen waren aan haar persoonlijk verbonden.