wordt je schuld minder als je alleen de rente betaalt?

Als je een lening hebt van 10.000 euro en je betaalt alleen de rente, dan zegt mijn vriend dat je na 30 jaar minder schuld hebt. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wil jij 30 jaar over het terugbetalen van 10.000 doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af met welke lening je wegkomt, om slechts de rente af te lossen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk kirsten, dat de meeste banken dat toch wel een aantrekkelijk idee vinden, steeds maar weer rente vangen over hetzelfde bedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moolkeesje, daar moet ik heel lang over denken, omdat ik aanneem dat je gelijk heb, maar ik zie het niet voor me.

Het beste antwoord

Als je nu en na dertig jaar je schuld omrekent naar goud, zal je zien dat je nu meer goud verschuldigd bent.

Het is maar hoe je het wilt zien.

Als je over dertig jaar het zelfde bedrag op je rekening krijgt van je baas aan het eind van de maand als nu, verdien ja dan nog steeds hetzelfde?

Of anders gezien: je hoeft over dertig jaar minder uren te werken om het af te betalen.

Naar alle waarschijnlijkheid is over dertig jaar 10.000 euro minder waard dan nu, dus je schuld is in dan toch minder waard.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het schuldbedrag vermindert niet. Maar er speelt ook nog de geldontwaarding. 10.000 euro is waarschijnlijk over 30 jaar niet veel meer waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet juist.

Als je alleen rente betaalt, dan los je niets af op de 10.000 Euro. Na 30 jaar staat er gewoon nog 10.000 Euro open.

Wat hij wellicht bedoelt is dat de inflatie 30 jaar zijn werk doet, en de 10.000 euro over 30 jaar minder groot 'aanvoelt'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de inflatie heeft de schuld over 30 jaar wel minder waarde, maar daar staat tegen over dat je over 30 jaar waarschijnlijk een veelvoud van de hoofdsom hebt betaald aan rente en dan moet je de hoofdsom nog eens aflossen. Geld lenen kost altijd geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard niet. Je moet ook meer dan de rente betalen om het basisbedrag af te lossen. Logisch.

Bijkomend voordeel is dat dan het te betalen rente steeds minder wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je vriend heeft geen gelijk, als je alleen de rente zou aflossen blijft de lening € 10.000,00, zou wel mooi zijn als dat zo zou werken, dan ging iedereen lenen ;-)

Stel je hebt een lening van € 10.000,00, en een rentepercentage van 8% per jaar (€ 800,00)
Dus je zou per maand € 66.67 aflossen dan is dat dus alleen rente (€ 800,00/12)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet zo,

Je betaald je lening dan niet.
Wanneer je een rente vrije lening hebt en iedere maand betaald, dan wordt je schuld minder.
Een lening is het extraatje voor de bank die jou een lening verstrekt, hun winst.
Dus als je alleen dit bedrag betaald blijft je schuld gewoon staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als je alleen rente betaalt los je niets af.
Je hebt dan over 30 jaar nog steeds dezelfde schuld.
Het zou kunnen dat je naast de rente nog een bedrag betaald voor een soort spaarrekening, hiermee wordt dan na 30 jaar in één keer je schuld afgelost. Dit gebeurt bij veel spaarhypotheken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en Nee. Zolang je niet aflost blijft je schuld hetzelfde. Door de inflatie zal die 10.000 minder waard worden. Reken 1 a 2% inflatie per jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De waarde van geld bestaat uit de waarde van goederen en diensten. Bij prijsstijgingen uitgedrukt in geld neemt de waarde van geld af. Dit heet inflatie. Uitgaande van een gemiddelde inflatie van 3% per jaar is de waarde van een euro op 1 januari op 31 december nog maar € 0,97. Je schuld is in dat jaar dus € 0,03 per euro lager geworden, zonder dat je een cent hebt afgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEE
Je schuld wordt alleen maar minder als je aflost.
Als iemand iets anders zegt dan zit je je 'rijk te rekenen' ..zoals dat zo mooi heet.