Moet je als aandeelhouder van een b.v., ingelegd geld van andere aandeelhouders terugbetalen?

Deze vraag heeft met name betrekking in het geval je als aandeelhouder de bv wil verlaten.
Ik twijfel erover om de b.v. te verlaten waar ik een aandeelhouder van ben (20%), echter een mede aandeelhouder heeft er al behoorlijk wat geld in gestoken (rekening-courant), de vraag is, ben ik verplicht om dit ingelegde geld (deels) terug te betalen bij vertrek uit de b.v.?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.7K
ronron1212
2 jaar geleden
Als er geld wordt ingelegd wat is dat daarvoor de reden?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@ronron1212 om vaste maandlasten te betalen, facturen, etc. Het gaat dus niet om het uitbetalen van salarissen o.i.d.
erotisi
2 jaar geleden
Verlaten kan door je aandelen te verkopen of laten inkopen of je taak als bestuurder neer te leggen
ronron1212
2 jaar geleden
Als je partner de facturen van de inkoop betaald komt er dus in de bv te weinig geld binnen om de rekeningen te betalen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@ronron1212 dat klopt.
ronron1212
2 jaar geleden
De bv is dus niet levens vatbaar of nog niet levens vatbaar.
tinus1969
2 jaar geleden
Volgens mij hoef je geen compensatie voor dit geld te betalen - dat is nu juist het punt van een BV.

Antwoorden (3)

Als je aandelen hebt, hebben die een bepaalde waarde (0 is ook een waarde). Die aandelen kan je verkopen. Alleen is het een bv (besloten vennootschap) dus je mag de aandelen niet aan zonaar iedereen verkopen (zoals op de beurs, bij nv's). De directie van de bv (eigenaar) moet akkoord zijn met de verkoop.

Je kan je ook afvragen waarom je wil verkopen. Wellicht dat je er geld in gestoken hebt (want je hebt aandelen) en aangezien het slecht gaat, wil je wellicht je geld terug.
Maar de eigenaar kan niet zijn schulden op jou schuiven omdat je aandelen hebt. Een bv is een rechtspersoon dus de bv is aansprakelijk voor dchuldeisers. Het hebben van aandelen wil eigenlijk zeggen dat je ooit in het bedrijf geïnvesteerd hebt (of een waarde van het bedrijf verworven hebt).

Nee, je hoeft bij vertrek dus niet te betalen. Ook ben je dus niet verantwoordelijk voor het bedrijf en je bent ook niet verantwoordelijk voor wat anderen extra geïnvesteerd hebben. De aandelen representeren een bepaalde waarde (in het ergste geval 0 euro als de aandelen compleet waardeloos zijn geworden). Dat betekent dat als je ze wil weg doen, of beter gezegd als je die wil verkopen, men jóuw moet betalen. De vraag is of men dat gaat doen.
Je kan je ook stil houden en hopen dat het bedrijf beter gaat. Je hebt 20% van de aandelen. Wellicht dat ze weer wat (meer) waard worden en dat je ze op een later moment kan verzilveren.
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
@Thecis de bv heeft een schuld aan de eigenaar niet de eigenaar aan de bv hij stort er geld in en dus is de bv geld schuldig.
Je kunt niet zomaar je aandeel over de schutting gooien natuurlijk.
Begin met in de oprichtingsakte te kijken wat daar in staat over overdracht van aandelen. Meestal is het zo dat je je aandeel slechts kunt verkopen aan één van de mede-aandeelhouders, en met hun toestemming. Daarbij zal ook onderhandeld worden over de prijs. Mogelijk is je aandeel waardeloos, als de BV een negatief vermogen heeft. Dan ben je je oorspronkelijke inleg kwijt (het bedrag dat in de oprichtingsakte staat, als je dat nooit volledig hebt gestort zal dat alsnog moeten) maar ook niet meer dan dat.
Dringend advies: in de akte staat de naam van de notaris die dat destijds heeft opgesteld. Vraag hem/haar om een toelichting als het je niet duidelijk is.
NB: de rechtspersoon BV bestaat juist om je privévermogen te beschermen. Je kunt nooit meer kwijtraken dan de oorspronkelijke waarde van je aandeel. Behalve als het jouw (grove) schuld is dat de BV failliet gaat, dan ligt dat wat genuanceerder. Maar daarvan is hier (nog?) een sprake begrijp ik.
2 jaar geleden
Nee, u hoeft geen ingelegd geld van andere aandeelhouders aan te nemen. Een aandeelhouder is iemand die aandelen van een bedrijf bezit. Wanneer een bedrijf wordt opgericht, worden de eigenaren van het bedrijf aandeelhouders genoemd. Zij worden aandeelhouders door aandelen in het bedrijf te kopen.

De bestuurders van de onderneming zijn verantwoordelijk voor het bestuur ervan en moeten ervoor zorgen dat de onderneming aan haar verplichtingen voldoet. De aandeelhouders hebben geen zeggenschap in de manier waarop het bedrijf wordt geleid, tenzij zij ook bestuurder zijn.